Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spotify - hake?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-07, 17:55 #11
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Precis, hur många betalar närmare 1200 kr per år för musik på CD-skiva eller öht?
Jag gör.

Har köpt skivor för minst 2000-3000 kronor i år.

Är medlem på ett forum där det inte är ovanligt att folk lägger kanske tusen kronor på skivor, i veckan. Och då inte bara CD utan även vinyl och kassetter. Men det är klart, dom är inte längre en majoritet.
Personen i fråga talade säkerligen ganska så generellt.

Jag köper en skiva per år.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 19:39 #12
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by grazzy@Dec 6 2008, 18:08
Hur många här betalar 1000 / år för musikinköp i dagsläget? Det är vad spotify premium kostar. Om/när jag betalar det så har musikbolagen ökat sin vinst på mig med 100%. Om radiostationer med massa dyr utrustning och djs kan vara vinstdrivande sig med radioreklam, varför skulle inte spotify?

1.) Spotify är Gratis - Då måste du lyssna på reklam ibland, precis som webbradio. No difference there
2.) Spotify utan reklam kostar pengar - precis som "premium webradio" gör. 99 spänn i månaden.

Valet är ditt.

Jag har själv spotify men jag är lite sådär. naje.. Du kan söka på låtar men det ger absolut inte samma möjligheter som itunes. Visst ett album kostar 99 spänn där men det är mitt, och det är inte streamat. Många är tom. utan DRM och i hög kvalité.

Jag har nog köpt låtar på 1 tunes för kanske 10.000 - Men under flera år. Och då gillar jag musik och betalar gärna för mig. Däremot om jag laddar hem ett album på piratebay och tycker det är skräp så är det rätt skönt att ingen får betalt av mig. Men om jag gillar något så köper jag gärna det, och det finns inget ställe som lagligt säljer musik billigare än itunes.

Om dock spotify skulle kunna organisera musiken lika bra som itunes gör, med typer av musik, ge rekommendationer, tips, mer avancerad sökfunktion så.. kanske. men inte nu.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 21:03 #13
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Originally posted by Mattias@Dec 7 2008, 17:55

Personen i fråga talade säkerligen ganska så generellt.
Jag köper en skiva per år.
Självfallet, men även om vi inte märks så vill jag påpeka att vi skivköpare faktiskt finns. Men man är så "illa tvungen" när det man lyssnar på inte är speciellt spritt på internet.

Personligen fördrar jag att ha låtarna på hårddisken än att streama, men kan förstå att folk gillar Spotify.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 23:01 #14
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by studiox@Dec 7 2008, 19:39
1.) Spotify är Gratis - Då måste du lyssna på reklam ibland, precis som webbradio. No difference there
Skillanden är enorm. På Spotify lyssnar jag på det jag själv vill. Detta bör påverka skivbolagens försäljningen betydligt mer negativt än "vanlig webradio".
Har svårt att se att skivbolgan skulle släppa alla sina titlar till fri lyssning på nätet utan att ta rejält betalt. Men dom kan knappast få så mycket betalt via Spotify!?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 23:58 #15
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem

Förmodligen så kommer reklamfrekvensen att skruvas upp på gratisabonnemangen skulle jag tro. Men också att reklamen kommer att bli mer riktad till lyssnarna. Jag citerar mig själv från en annan spotify-tråd här på forumet:
Citat:
När det gäller reklamen så tror jag att Spotify har en ess i skjortärmen med den information dom har om deras användare. Man kan genom att titta på vad folk lyssnar på nischa annonsering mot rätt användare; ex. Billabong-kläder till folk som lyssnar på The Beach Boys, AMF Pension till dom som lyssnar på dansband, McDonaldsreklam till de som lyssnar på barnskivor och vapenreklam till de som lyssnar på rap... Inte riktigt seriösa exempel kanske, men ni förstår tanken!
Detta bör förmodligen göra att Spotify kan ta förhållandevis höga priser på reklamspottarna eftersom de kan rikta reklamen mot målgruppen.

När det gäller incitamentet för att få skivbolagen att gå med på lösningen så är det självklart pga att de förmodligen tjänar pengar på varje lyssning som görs. Man ser att man förmodligen tom kanske kan tjäna mer pengar än genom sålda skivor. Man måste också betänka att man kan förmodligen få även dom som inte är jättefans till en grupp att lyssna på en låt (iaf en gång av nyfikenhet) fast de absolut inte skulle köpa musiken i en traditionell betydelse. Om vi gör ett räkneexempel:

Person A: Sitter på jobbet och lyssnar hela dagarna. Om vi räknar med att en låt är i medeltal 4 minuter så uppskattar jag att Person A hinner lyssna på hundra låtar på en arbetsdag. På en månad så skulle det bli 2000 låtar. Om man räknar med ett premium-abg (99 kr/mån), så skulle det innebära att varje låt kostar ca 5 öre att lyssna på. Det innebär att en låt måste avlyssnas 200 gånger innan vi är uppe i samma intäkt som en försåld iTunes-låt skulle ge.

Då kan man fundera på hur lång livslängd en låt har och om man lyssnar på samma låt 200 gånger under den livslängden?! Jag tror att när det gäller musik som man tycker är bra lyssnar man på den absolut 200 gånger under sin egen livstid?!! Om vi räknar med en genomsnittlivslängd på 80 år och man blir präglad till sin musikstil under tonåren så skulle man i teorin ha möjlighet lyssna på låten i 50-60 år.

Person B: Lyssnar hemma på kvällar och har ett gratisabg. Om vi gissar att Spotify lägger in en reklamspot var tionde låt så måste reklamspotten kosta 50 öre per per sändning för annonsören för att Spotify ska ha samma intäkt per låt som för premium-abg ovan. Tror ni att Spotify kan lyckas med att ta ut detta av annonsörerna, med tanke på vad man kan få betala för Adwords, som också handlar om riktad reklam? Jag tror inte det är någon omöjlighet.

Observera att jag har eg. ingen aning om hur Spotifys affärsmodell ser ut. Detta är bara egna funderingar som jag lägger fram här.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-08, 00:18 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Conth@Dec 6 2008, 19:04
Samtidigt strider dom med näbbar och klor i andra lägen och vägrar att öppna för försäljning av låtar i mp3 format till vettiga priser, men det kanske kommer det också...
Skillnaden här är ju att på Spotify så får skivbolagen förmodligen ersättning per gång som låten spelas. Om man säljer en mp3 så är det en engångsintäkt som dessutom är väldigt enkel att kopiera och spridas vidare. Här ser man att man får en kontinuerlig intäkt (och det brukar de flesta bolag tycka mycket om) så länge som låten har en livslängd.

Som sagt så är det här bara egna gissningar och funderingar så därför skriver jag förmodligen ovan...
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-08, 00:32 #17
freakies avatar
freakie freakie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
freakie freakie är inte uppkopplad
Medlem
freakies avatar

Reg.datum: Nov 2008
Enligt en notis i metro för ett par dagar sedan så betalar spotify lcenspengar till STIM (som vilken annan radiokanal som vilken annan radiokanal som helst). Och därmed får använda alla artister/låtar (?) i STIMs katalog.

http://www.metro.se/se/article/2008/...7-45/index.xml
freakie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-08, 08:11 #18
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by freakie@Dec 8 2008, 01:32
Enligt en notis i metro för ett par dagar sedan så betalar spotify lcenspengar till STIM (som vilken annan radiokanal som vilken annan radiokanal som helst). Och därmed får använda alla artister/låtar (?) i STIMs katalog.

http://www.metro.se/se/article/2008/12/03/...47-45/index.xml
Det stämmer säkert att de betalar till stim, och isf per gång låten spelas. Det innbär ju iofs inte att de får spela samtligt i deras register, vilket jag betvivlar i dagsläget.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-08, 09:06 #19
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
http://www.idg.se/2.1085/1.198364/spotify-...lever-pa-hajpen

"Spotify har skrivit avtal med alla rättighetsinnehavare som finns representerade på Spotify. Pengarna betalas ut till artisterna i proportion till hur mycket just den artisten blivit spelad."
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-08, 13:10 #20
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Undrar vad det är för Stim-peng på att spela en låt för en person...!?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017