Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ipred lagen är infört.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-06, 02:04 #41
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av mcfluff
Citat:
Gäller lagen filer nerladdade före dagen lagen sätts i bruk? Eller bara filer efter. Isåfall ska jag samla på mig sjukt mycket innan dess.
Bumpar min egen kommentar.
Fanns det en poäng med bumpen eller har du inte läst svaren?
Oläst 2008-12-06, 02:11 #42
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Skulle inte bumpa i onödan :>
mcfluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 10:29 #43
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Skulle inte bumpa i onödan :>

<!--QuoteBegin--Oddholst[/i]

...
Och när det gäller frågan om hurvida lagen skall gälla "retroaktivt" så finns svaret, tillsammans med mer info om propositionen ifråga:
http://www.regeringen.se/sb/d/10991/a/116938
(eftersom jag ännu inte är betrodd att skicka med länkar så får ni klippaåklistra själva...)
[/quote]
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 17:58 #44
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Även om det inte har med IPRED att göra finns det en aspekt - vi betalar faktiskt en "kasettavgift" på inspelningsbara medier som vi köper, som ska ersätta artisterna för privatkopiering, alltså den lagliga "jag spelar in från radio" eller "jag kopierar denna låten till min polare" etc.

Denna avgift betalar vi på kasett- och videoband, inspelningsbara CD/DVD skivor med även iPods och hårddiskar. Oavsett vad vi lagrar på mediet.

Funderar man sedan vidare på hur denna kassettavgift fördelas bland upphovsmännen blir det ännu mer galet!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 12:48 #45
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem

Rolig anekdot..

Innan jag går till jobbet, ser jag att ett nytt avsnitt av entourage går på en betalkanal jag betalar för.. programmerar min inspelningsbara box.
Kommer hem från jobbet och ser att det inte blev inspelat trots allt.
Laddar ner avsnittet från nätet och ser det.. raderar går isäng.
Veckan därpå får man en kallelse till rätten... visst olagligt fildela.. men men.

O ipred handlar inte om fildelning, handlar om rätten att alla hålla koll på oss individer.. usch, värre än usa..
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 14:04 #46
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Citat:
Kan inte låta bli att slänga in en liten OT grej: Mamma Mia slår försäljningsrekord trots att den är populär hos fildelarna. Hur är det möjligt? cool.gif

Grejen är att dom tjänar ju in sina pengar ganska snabbt och mycket pengar men mycket räcker inte ju, dom vill ha allt Som jag sa tidigare bara för att det inte går att ladda ner kommer man inte börja köpa mer.
Vad då tjänar in sina pengar? Du menar att de bara skall få tjäna en viss peng, så att det kanske täcker tillverkningskostnaden och sedan skall det vara fritt fram att fildela, eller hur menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Forslunds
Rolig anekdot..
Innan jag går till jobbet, ser jag att ett nytt avsnitt av entourage går på en betalkanal jag betalar för.. programmerar min inspelningsbara box.
Kommer hem från jobbet och ser att det inte blev inspelat trots allt.
Laddar ner avsnittet från nätet och ser det.. raderar går isäng.
Veckan därpå får man en kallelse till rätten... visst olagligt fildela.. men men.
O ipred handlar inte om fildelning, handlar om rätten att alla hålla koll på oss individer.. usch, värre än usa..
Övervakningen i USA gissar jag är betydligt mer integritetskränkande än här, ännu så länge och vad är det som gör att du skall ha rätt att tanka hem en film bara för att du missade den den lagliga vägen?

Resonerar du likadant när du bokat tid hos läkaren och inte kommer dit i tid? Då skall du få det gratis när det passar dig i stället?
Oläst 2008-12-07, 15:46 #47
Medlem

Medlem

Var i mitt försök till rolig historia skrev jag att jag ansåg mig ha rätt? Tycker det bara är synd att dom dragit ner resurserna på att gripa dom som delar ut, scener, organiserade kriminella och nu inriktar sig på svenssons istället för att få ut Pengar istället för att Stoppa "rörelsen".

Om vi nu ska vara så petiga så kan du inte jämföra med en tandläkarbokning
Isåfall om jag betalat 1 månad i förväg (tv-abb) för ett besök och meddelar att jag jobbar och inte kan komma första planerade mötet och vi bestämmer ny tid.. har ändå betalat

Men visst jag håller med.., det är ju lika olagligt som att jag går över till grannen och ser hans inspelade avsnitt av Efterlyst.

Skulle tvkanalerna erbjuda en tjänst online t.ex som i england o amerika där man själv kan se när man vill så skulle jag gladligen betala den extratjänsten (får mediet betalt 2ggr, tvabb o internettjänsten). Denna service har konsumenterna önskat i 10års tid som aldrig dyker upp som en bra tjänst nog.

Jag lär fortsätta ladda ner avsnitt ja missat av dom kanalerna jag har tills dess. Jag har betalat hursomhelst. Klagar dom får jag väl be dom skicka mig en ny inspelningsbar box Resterande program/filmer köper jag självklart.

Sen ja jag har ingen rätt till det men stäm mig isf
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017