FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Fraktfritt i all ära men det kostar marginaler..
För oss sjunker ordersnittet rätt drastiskt vid dessa kampanjer-visst vi ökar antalet order men det kostar tid att hantera en större mängd order och det kostar frakt. "Folk" "okynnesbeställer" gärna med fri frakt istället för att kankse kika ett par gånger och beställa lite mera åt gången o ta frakten. I vårt fall går vi vanligen efter vikt på ordern så en liten, lätt vara kostar ex 11:- och en större lite mera efter vikt. Sen har vi alltid fri frakt över ett visst belopp. Våra produkter skulle det bli knasig prissättning på om vi tex skulle lägga på fraktkostnaden på våra populära 5-pack bodys-som då skulle kosta 144 ist 99:-..Inget dragplåster direkt så enhetsfrakt blir knasigt iaf hos oss. För att köra ex enhetsfrakt 49:- kommer du istället tappa de som just denna månad kanske bara behöver ett par långkalsonger och nästa månad vill beställa mera.. Det blir dyra långisar då:-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Får också fler ordrar men mindre totalsummor |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fraktfritt är alltid farligt. Räkna noga på vad det kommer att kosta er och hur ni måste prissätta varorna för att inte gå med förlust.
Att kunder gillar fraktfritt råder det ingen tvekan om. Men någon måste alltid betala. Med fraktfritt så premierar ni mindre beställningar framför större. Normalt så brukar man vilja göra tvärtom som butik. Fraktfritt vid större beställningar skulle därför vara en mer logisk prissättning. Kunder som beställer för högre belopp brukar dock inte bry sig lika mycket om fraktavgiften, eftersom den blir procentuellt liten. Du ger alltså en bonus till de kunderna som bryr sig minst. Jag skulle bra gärna vilja smälla upp en fet banner med ”Fraktfritt” i min egen shop. Men jag har räknat på det och hur jag än vrider och vänder på det så blir det bara dumt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fraktfritt över ett visst belopp tycker jag är OK.
Man kan oxo använta minimiorder på 500 SEK som vissa gör. Då missar man visserligen småordrar men om de kostar mer än de smakar så är det kanske inte så farligt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi kör med minimibelopp på fraktfritt. Ordrar under minimibeloppet tillkommer det frakt på
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Problemet med fraktfritt över X kr är att om du kör på vikt så blir det dyrare ju mer kunden beställer.
Kör du som avtalskund så får man hoppas att produkterna inte skapar ett så stort paket eftersom det går efter volym. Sen handlar det mycket om konkurrenters priser om man kan baka in allting i priset eller inte. Ser dumt ut om konkurrenten tar 900 + 80 frakt och du tar 950 totalt. Då tappar du kunden på produktsidan innan de ens hunnit lägga varan i varukorgen och se totalsumman i kassan. Alltså måste du skylta ganska kraftigt med det fraktfritt så det inte undgår någon. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|