FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag håller på med en tjänst som kommer att vara internationell men ha flest kunder i USA, ta betalt i amerikanska dollar och betala leverantörer i dollar. Jag ser därför bara fördelar med att etablera ett företag i USA för att äga och driva tjänsten, och behöver också bankkonton osv.
Har någon här erfarenhet av detta? Vet att Delawarebolag brukar räknas som det enklaste, men jag vet inte om det anses oseriöst? Vad kan det på ett ungefär kosta att etablera ett bolag i Delaware, med myndighetsavgifter och bankkonto osv. OBS att detta inte är någon begäran om att få höra skattesmitarupplägg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett LLC i Delaware är lätt ordnat kostar inte jättemycket. Runt $600
Öppna ett bankkonto däremot blir nog lite värre. Sen 9/11 och Patriot Act har de blivit mycket strikta med att låta utlänningar öppna bankkonton till höger och vänster. Det bästa du kan göra är att flyga hit till USA och kliva in på en bank personligen. Över nätet lär du nog få problem eftersom du inte har ett SSN (social security number) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tidigare kunde man använda företaget The Company Corporation så att de administrerade ditt företag i USA oavsett delstat. De verkar ha ändrat en del så ny verkar de inte vara lika tjänstvilliga som förr. Men nedn en länk till dem i alla fall.
http://www.incorporate.com/ Som du skriver så är Delaware en företagarvänlig dlstat, men även Nevada är mycket företagarvänliga. Se överiktskarta om bolagsformer: http://www.incorporate.com/business_struct...ison_chart.html I nevada får utlänningar starta "C Corporation" (vanliga aktiebolag). http://www.incorporate.com/incorporate_in_nevada.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
|
|||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Gå in till din svenska bank och fråga, de borde ju veta nåt. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren. Jag ska kontakta några av de mer seriösa företagen som The Company Corporation och också prata med min svenska bankkontakt. Jag återkommer i tråden när jag utrönat hur läget är.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Glöm Delaware om du inte har ett "Fortune 500 company" som omsätter några miljarder. Nevada är den enda vettiga staten för dig att starta upp i om det handlar om endast några miljoner (eller mindre) per år. Det finns alldeles för mycket att berätta i ett PM men tro mig, Nevada är ett MYCKET bättre kort än Delaware på alla sätt och vis. Mer frihet, ingen bolagsskatt, möjlighet till bearer shares och total anonymitet, etc. etc. etc.
Ang bank konto i USA så kommer du nog inte undan det faktum att du måste åka dit personligen. Sägas bör att jag inte har något utländskt företag själv men har läst på MYCKET om just dessa konstellationer och kan rekommendera en bok av Garrett Sutton, Esq. som heter "Own your own corporation". Där tar han upp alla fördelar med Nevada samt olika bolagsformer såsom Corp. LLC etc. KOLLA UPP NEVADA jämfört med Delaware och tacka mig här sen ![]() Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan inte hjalp dig med foretagsregisrering, men nar det galler ett konto i usa sa borde der inte vara nagra storre problem,
Jag oppnade mitt i Bank of America nar jag akte hit forsta gangen, hade da ej visum etc, inga problem och kostade bara $25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du ett Svenskt bolag borde du kunna öppna en filial i USA. Kanske inte det du efterfrågade men borde vara enklast.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
MMC: Att få betalt och betala i dollar är verkligen inte skäl nog för att satsa på ett amerikanskt företag om du bor och arbetar här i Sverige. På minuskontot får du nämligen räkna med att det är en riktigt jobbig procedur att starta bolaget och du kommer troligen behöva konsulthjälp. Det finns sedan en risk att du kommer behöva konsulthjälp under driftens gång då u t.ex. inte har lika bra koll på den delstatens lagar som du har på Sveriges lagar. Sist men inte minst så ger det inga skattefördelar utan du åker snarare på en massa skit från RSV. 3:12-reglerna gör att du eventuellt kommer tvingas ta in en skattekonsult för att komma underfund med vad du ska betala i skatt där borta och vad du ska betala i skatt här.
Jag håller därför med studiox och skulle rekommendera någon typ av filial. Jag vill inte låta nedlåtande, jag har själv haft liknande idéer men kommit fram till att det inte är försvarbart att starta ett amerikanskt bolag om man bor i Sverige. OT: Vet någon hur det är med delstatsskatt kontra federal skatt. Om det nu är som jag tror, att man får betala en massa procent till staten även om man startar bolaget i Nevada så är det ju lite av falsk marknadsföring. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|