FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Tja!
Har märkt ibland att i slutet på en adress kan det finnas något sånt ; ?=vadsomhelst alltså tex. www.mindomän.se/sida.html?=denna är min sida. Titta tex på denna trådens adress, hittar man en ?=någotnågot vad är det och vad används det till ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Querystring, ett värde. Om du koller på den här tråden tex så är det ID:et på tråden.
t=33507, topic = 33507 (tror jag). Vissa använder till exempel: ?visa=information och då visas information sidan. Sen har vissa sidor ibland stöd för att bjuda in andra användare och då är det ofta något i stil med: http://url.se/?r=ID För övrigt så är querystring ingen "html-kod" utan det är ett värde man kan hämta via ett serversidescript, till exempel php. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Querystring finns även i SQL och i ganska många scriptspråk
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vadå querystring på denna tråden? Den har ju ingen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
EternalSunshine frågar väl efter det fall där parameternamnet saknas? "www.mindomän.se/sida.html?=blabla".
Man får väl anta att det finns serversidekod som accepterar defaultparametrar om det ser ut sådär som i ditt exempel. Om det är enligt giltig standard vet jag inte.... någon? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Det jag egentligen tänkte på är hur sökmotorerna tar hänsyn till dessa ?=
för egentligen kan man skriva vad man vill, och sök på google grabbar så ser ni att de finns med på sidornas adress (den gröna som finns i slutet på varje sökning). Vad tror, ska kanske göra ett experiment och skriva typ ?=jagaMig på alla sidorna jag har sen vänta några veckor och googla jagaMig... Tycks ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||