Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konkurrera med sig själv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-21, 23:09 #1
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Flitig postare

Jag har en sida som vi kan kalla A. Sidan A får många besök från google. På min sida A så länkar jag vidare till min butik. Det fungerar finemang.

Men jag har också annonser från AdSense på sidan A. Jag har spärrat ut alla konkurrenter.

Men så av en slump så råkade jag låta en av mina konkurrenter finnas med som annonsör på sidan A under två dygn. Under denna period tjänade jag mycket mer än någonsin tidigare (på AdSense alltså).

Under denna period märkte jag inte någon nedgång i försäljningen i min butik.

Nu funderar jag på om jag skall låta min konkurrent få fortsätta att annonsera på sidan A.

Givetvis förlorar jag på att förlora kunder till min konkurrent. Men samtidigt vet jag ju inte helt säkert att en person som klickar sig till min konkurrent verkligen blir en kund där... Och en stor fet länk till min butik ligger fortfarande kvar på sida A. Så de som verkligen vill handla i min butik gör säkert det.

Jag definerar problemet som så att jag "konkurrerar med mig själv". Dvs sidan A konkurrerar med min butik. Skall jag tjäna pengar på sidan A eller på min butik? Annonsklick är ju ändå easy money jämfört med att försöka konvertera besökare till min butik till att bli kunder...

Hur skulle ni göra?
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 23:12 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Givetvis förlorar jag på att förlora kunder till min konkurrent.
Tycker du har svarat på din egen fråga redan.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 23:14 #3
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by hubbert@Nov 22 2008, 00:12
Citat:
Givetvis förlorar jag på att förlora kunder till min konkurrent.
Tycker du har svarat på din egen fråga redan.
Men jag vet ju inte med säkerhet att jag verkligen förlorar kunder. Men några förlorar jag säkert, men det kanske jag vinner på klick?
Oläst 2008-11-21, 23:19 #4
Flitig postare

Flitig postare

Hmm.. Det kanske är dumt att annonsera över huvud taget? Även om jag tar bort alla konkurrenter? Jag menar, varenda besökare är ju en potentiell kund i min butik.

eller

Kan det inte vara så att olika människor har olika behov. En del vill handla i min butik och en del vill handla hos mina konkurrenter. Besökarna till sidan A vet att min butik finns. Så om de hade velat så hade dem väl ändå handlat hos mig?

På 80-talet kanske man kunde lådsas som om man inte hade några konkurrenter. Men nuförtiden (med Prisjakt, Google m.m.) så är det väl ganska lätt att hitta konkurrenterna ändå?
Oläst 2008-11-21, 23:24 #5
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Vinner på klick. Ja ok om din marginal på det du säljer i butiken ger sämre förtjänst än klicken så skall du nog fortsätta med klicken. Men kanske fundera om du skall ha en butik.
Oläst 2008-11-21, 23:37 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by hubbert@Nov 22 2008, 00:24
Vinner på klick. Ja ok om din marginal på det du säljer i butiken ger sämre förtjänst än klicken så skall du nog fortsätta med klicken. Men kanske fundera om du skall ha en butik.
Jo. Men nu kan jag ju inte själv bestämma om jag vill att mina besökare till sidan A skall klicka på annonserna eller om de skall klicka på länken till min butik.

Om jag tar bort annonserna helt och hållet så betyder inte det att besökare till sidan A handlar hos mig och inte hos min konkurrent. Och likadant åt andra hållet. Tar jag bort länken till min butik och lägger upp annonser till mina konkurrenter - så är det inte säkert att besökarna klickar på annonserna.

Så det är väl inte riktigt så enkelt som du säger?
Oläst 2008-11-22, 01:17 #7
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Men nu kan jag ju inte själv bestämma om jag vill att mina besökare till sidan A skall klicka på annonserna eller om de skall klicka på länken till min butik.
Kan du inte bestämma om besökarna till den sidan skall gå till din butik eller till din konkurrents så, låt mig säga det snällt, fundera på om du inte skall lägga ned din butik.
Oläst 2008-11-22, 11:12 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Två dygn är för kort tid för att ge ett signifikat resultat. Låt annonseringen stå på i en månad så får du se på riktiga siffror.
Allmänt så har jag sett att det blir det dåliga siffror på Adsense när man spärrar bort för många annonsörer. Varför vet jag inte. Kanske är det något straff, kanske blir uträkningen av klickbuden fel i googles system.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-22, 11:17 #9
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Men du borde väl ha statisitk på avslut som sker via sida A? Det är väl inte så svårt att ungefär räkna på vad en kund är värd när de klickar till din butik alternativt de klickar till en konkurent? Och om konkurenten har skrivit en så pass bra annons så många klickar sig vidare på den så är det väl bara att apa efter lite...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017