Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Verksamhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-13, 19:13 #11
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jag gjorde det enklaste - jag mailade dom och frågade..

Vill poängtera att jag inte har något som helst samröre med företaget ifråga - visste inte ens om att dom fanns innan den här tråden dök upp..
Men efter att ha läst om dom på deras sida så verkar det vara ett vettigt företag med en vettig lösning för de som inte kan/får starta företag

Jag frågade hur mycket man får behålla om man skickar en faktura på tio tusen (glömde skriva exkl. moms men det förstod dom själva)

Citat:
Hej, Daniel, och tack för ditt mäjl. Kul att folk pratar gott om oss!

När du ansluter dig till oss så blir du alltså anställd, det är viktigt att ha det klart för sig eftersom våra “bolagsbrukare” ibland beskrivs som egenföretagare. Vi tar 10% av omsättningen* och då ingår FORA-försäkring, företagsförsäkring, bokföring, revisor och administration. BolagsBolaget betalar in moms, arbetsgivaravgifter och källskatt och har fullt arbetsgivaransvar. Det är som en vanlig anställning med skillnaden att
vår personal får behålla 90% av den nytta de fakturerar.

Vad blir då kvar av de 10000 kr du nämner? Jag utgår från att fakturan är på 12500 (= inkl 25% moms) och när vi har dragit våra 10% blir det 9000 kr kvar till lön. (Vi glömmer för enkelhetens skull att du förmodligen har kostnader som först skall dras från bruttobeloppet.) Arbetsgivaravgiften är ca 33% på bruttolönen och baklänges räknat blir den 6760 kronor (x 133% = 9000). Hur mycket du får kvar av lönen beror på vilken kommunalskatt du har, men om vi räknar med 35% så drar vi 2366 kr och du får 4394 kr kvar i näven. Siffrorna blir desamma vare sig du är anställd någonstans eller har eget företag.

*) Jag satte en asterisk vid de 10 procenten för vi har en registreringsavgift på 1000 kr för att täcka anställningskostnaderna och uppläggningen av ditt objekt i bokföringen – var och en behandlas separat från alla andra. Sedan börjar vi med 20% på de första 100000 kronorna i omsättning för att täcka “inskolningen”, men därefter är det de nämnda 10 procenten som gäller resten av anställningstiden.

Hoppas jag lyckades förklara hur BolagsBolaget fungerar. Om du inte har varit inne på vår hemsida – www.bolagsbolaget.se - så rekommenderar jag den. Och du är naturligtvis välkommen att höra av dig igen!

Hälsar Bengt
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-14, 00:56 #12
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Verkar som Bolagskraft är billigare...
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-14, 10:45 #13
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by T.Å@Oct 14 2004, 00:56
Verkar som Bolagskraft är billigare...
Billigast är inte alltid bäst...
Vet inget om Bolagskraft men tror starkt på Bolagsbolaget. Det finns mycket gott att läsa om Bolagsbolaget och tror om det var Nutek eller Almi som har/hade samarbete med dem tom. Kanske är Bolagskraft bra med, så se inte detta som någon kritik mot dem.
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017