Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur tänka vid prissättning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-19, 16:57 #1
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
Hur tänker ni när ni sätter era priser? Hur viktigt är det för att vara billigast? Vad gör att ni lägger er dyrare än konkurrenterna? Vad annat kan man konkurrera med? (Leveranstid, support etc. Hur mycket hänsyn tar kunder till detta?).

Tänkta starta upp en shop men behöver tips på hur tusan jag ska få det att gå ihop.
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 17:43 #2
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Allt beror på brukar man säga:

1. Du måste ha en marginal så din verksamhet går runt.

2. Hur många konkurrenter har du? Har du många måste du vara bäst på alla punkter. Har du färre kan du fokusera på en eller två punkter och bli bäst där men klarar du av alla så är det givetvis bäst.

Exempelvis kan vara att du köper cdskivor från butik A då det är bråttom, från butik B när det inte är lika bråttom men då du vill ha bäst pris och från butik C för deras utbud är alltid störst.

3. Den senaste undersökningen (som jag försökte hitta) visade att mer än hälften gick efter priser när de valde butik, därefter leveranstid och sist var service.

Priser, kundtjänst/service, leveranstider, bytesrätt, enkel butik, stort sortiment, bra produktinformation, mervärden med mera är andra punkter där du kan konkurrera.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 17:47 #3
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
Jag förmodar att du ska hjälpa en kund med att sätta ihop en shop?

Räkna i så fall ut hur många timmar du behöver lägga ner på projektet och multiplicera det med en vettig timpenning.

Lägger du dig högre än konkurrenter så motivera varför de ska välja dig.
DjFaDDe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 18:12 #4
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
Citat:
Originally posted by DjFaDDe@Nov 19 2008, 18:47
Jag förmodar att du ska hjälpa en kund med att sätta ihop en shop?

Räkna i så fall ut hur många timmar du behöver lägga ner på projektet och multiplicera det med en vettig timpenning.

Lägger du dig högre än konkurrenter så motivera varför de ska välja dig.
tror du har missförstått frågan
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 19:12 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Att konkurrera med pris är normalt ingen bra idé. Undantaget är om du har konkurrensfördelar som gör att dina kostnader blir lägre än dina konkurrenters. Det kan t ex röra sig om stordriftsfördelar eller om exceptionella avtal med leverantörer. Som nystartad e-butik så får man dock utgå ifrån att du snarare har sämre villkor än dina etablerade konkurrenter. Lyckas du ta marknadsandelar genom att lägga dig lägre i pris, så innebär det i förlängningen bara att dina konkurrenter tvingas att följa efter. Du tappar då dina marknadsandelar igen och har på sikt bara åstadkommit en generellt sämre lönsamhet för hela branschen. Kunderna kommer säkert att vara glada, men det sätter inte mat på ditt bord.

Lägg dig istället på samma pris som dina konkurrenter. Sedan väljer du ut ett fåtal lockvaror som du prisdumpar. På så vis kan du fortfarande ge intrycket av att vara billigare än andra. Lockvarorna ska gärna vara sådant som folk vet vad det brukar kosta, så att de lätt kan se hur billig du är.

Som mindre butik kan du konkurrera med service och snabba leveranser. Acceptera reklamationer utan att bråka. Ge bra och utförliga svar via kundtjänsten, mm. Det är här du har dina naturliga konkurrensfördelar. De stora företagen har avlönad personal som i grund och botten skiter i hur deras kunder upplever företaget. De har sina standarsvar och sina rutiner att följa. De får sin lön den 25é varje månad, oavsett om kunderna är nöjda eller inte. Som liten aktör så är du däremot engagerad i ditt företag och har möjlighet att ge kunden ett helt annat bemötande.

Hitta dina naturliga konkurrensfördelar och försök inte att konkurrera inom områden där du inte kan hålla jämna steg med konkurrenterna.

Observera att allting naturligtvis beror på vilken bransch du befinner dig inom. Folk är olika priskänsliga beroende på vad det rör sig om för produkter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 21:15 #6
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Vilket bra svar, Gustav! Du är en av klipporna här på forumet. Ville bara säga det.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 00:57 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag håller med Gustav i det mesta han skriver. Det var ett mycket bra svar. Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)

Kunderna har INTE priset som första anledning att välja en leverantör!!! Det är en falsk myt!!!

Priset kommer först på 5-6 plats. Före priset kommer saker som kvalitet på produkten, förtroende för säljaren, leveranstider, enkelhet i kontakten med leverantören. Det finns gedigen forskning på detta område.

Kunder som en gång varit missnöjda men som vid en reklamation blivit tagna på allvar och blivit bemötta med respekt, professionellism och effektivitet kan vändas till något positivt.

Det är faktiskt så att de nöjdaste kunderna är de som varit missnöjda och gjort reklamation, men blivit behandlade med respekt och att personalen verkligen tar sig tid att lyssna på kundens problem och löser det.

Har man inget annat att konkurrera med än priset så har man inget på marknaden att göra. Det finns massor av andra konkurrensmedel eller "Competitive advantage" (konkurrensfördel) som Porter skrev.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 09:43 #8
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Gustavs svar är bra. Ta lärdom där.

Där jag är verksam är det en hel del priskonkurrens. Jag har en konkurrent som inte verkar bry sig om dom tjänar pengar eller ej och håller alltför låga priser. Jag tror inte heller att dom säljer så bra, trots låga priser. Tyvärr får ehandeln dåligt rykte pga av låga priser. Det är många varumärken som jag ej får sälja eftersom dom anser att ehandlare automatiskt håller låga priser och konkurrerar ut vanliga butiker eller urvattnar varumärket.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 11:39 #9
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
Tack för alla svar!

Istället för att starta en ny råd så frågar jag här istället. Någon som kan rekomendera några Dropshippingföretag?

Har bara hittat Pixmania som levererar till Sverige. Resterande är för det mesta endast verksamman inom UK och USA.
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 11:45 #10
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Postens har en relativt ny undersökning där denna fråga finns med:

Vilka är de enskilt viktigaste egenskaperna hos en bra e-handelssajt?

39% Enkelt att navigera
34% Bra information om varorna
27% Känns seriös
25% Lågt pris
23% Leveranstider
22% Enkelt att beställa

Observera att flera svar var möjliga på denna fråga så börja inte räkna procent.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017