FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur tänker ni när ni sätter era priser? Hur viktigt är det för att vara billigast? Vad gör att ni lägger er dyrare än konkurrenterna? Vad annat kan man konkurrera med? (Leveranstid, support etc. Hur mycket hänsyn tar kunder till detta?).
Tänkta starta upp en shop men behöver tips på hur tusan jag ska få det att gå ihop. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Allt beror på brukar man säga:
1. Du måste ha en marginal så din verksamhet går runt. 2. Hur många konkurrenter har du? Har du många måste du vara bäst på alla punkter. Har du färre kan du fokusera på en eller två punkter och bli bäst där men klarar du av alla så är det givetvis bäst. Exempelvis kan vara att du köper cdskivor från butik A då det är bråttom, från butik B när det inte är lika bråttom men då du vill ha bäst pris och från butik C för deras utbud är alltid störst. 3. Den senaste undersökningen (som jag försökte hitta) visade att mer än hälften gick efter priser när de valde butik, därefter leveranstid och sist var service. Priser, kundtjänst/service, leveranstider, bytesrätt, enkel butik, stort sortiment, bra produktinformation, mervärden med mera är andra punkter där du kan konkurrera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag förmodar att du ska hjälpa en kund med att sätta ihop en shop?
Räkna i så fall ut hur många timmar du behöver lägga ner på projektet och multiplicera det med en vettig timpenning. Lägger du dig högre än konkurrenter så motivera varför de ska välja dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att konkurrera med pris är normalt ingen bra idé. Undantaget är om du har konkurrensfördelar som gör att dina kostnader blir lägre än dina konkurrenters. Det kan t ex röra sig om stordriftsfördelar eller om exceptionella avtal med leverantörer. Som nystartad e-butik så får man dock utgå ifrån att du snarare har sämre villkor än dina etablerade konkurrenter. Lyckas du ta marknadsandelar genom att lägga dig lägre i pris, så innebär det i förlängningen bara att dina konkurrenter tvingas att följa efter. Du tappar då dina marknadsandelar igen och har på sikt bara åstadkommit en generellt sämre lönsamhet för hela branschen. Kunderna kommer säkert att vara glada, men det sätter inte mat på ditt bord.
Lägg dig istället på samma pris som dina konkurrenter. Sedan väljer du ut ett fåtal lockvaror som du prisdumpar. På så vis kan du fortfarande ge intrycket av att vara billigare än andra. Lockvarorna ska gärna vara sådant som folk vet vad det brukar kosta, så att de lätt kan se hur billig du är. Som mindre butik kan du konkurrera med service och snabba leveranser. Acceptera reklamationer utan att bråka. Ge bra och utförliga svar via kundtjänsten, mm. Det är här du har dina naturliga konkurrensfördelar. De stora företagen har avlönad personal som i grund och botten skiter i hur deras kunder upplever företaget. De har sina standarsvar och sina rutiner att följa. De får sin lön den 25é varje månad, oavsett om kunderna är nöjda eller inte. Som liten aktör så är du däremot engagerad i ditt företag och har möjlighet att ge kunden ett helt annat bemötande. Hitta dina naturliga konkurrensfördelar och försök inte att konkurrera inom områden där du inte kan hålla jämna steg med konkurrenterna. Observera att allting naturligtvis beror på vilken bransch du befinner dig inom. Folk är olika priskänsliga beroende på vad det rör sig om för produkter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vilket bra svar, Gustav! Du är en av klipporna här på forumet. Ville bara säga det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med Gustav i det mesta han skriver. Det var ett mycket bra svar. Jag kunde nästan ha skrivit det själv.... :-)
Kunderna har INTE priset som första anledning att välja en leverantör!!! Det är en falsk myt!!! Priset kommer först på 5-6 plats. Före priset kommer saker som kvalitet på produkten, förtroende för säljaren, leveranstider, enkelhet i kontakten med leverantören. Det finns gedigen forskning på detta område. Kunder som en gång varit missnöjda men som vid en reklamation blivit tagna på allvar och blivit bemötta med respekt, professionellism och effektivitet kan vändas till något positivt. Det är faktiskt så att de nöjdaste kunderna är de som varit missnöjda och gjort reklamation, men blivit behandlade med respekt och att personalen verkligen tar sig tid att lyssna på kundens problem och löser det. Har man inget annat att konkurrera med än priset så har man inget på marknaden att göra. Det finns massor av andra konkurrensmedel eller "Competitive advantage" (konkurrensfördel) som Porter skrev. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Gustavs svar är bra. Ta lärdom där.
Där jag är verksam är det en hel del priskonkurrens. Jag har en konkurrent som inte verkar bry sig om dom tjänar pengar eller ej och håller alltför låga priser. Jag tror inte heller att dom säljer så bra, trots låga priser. Tyvärr får ehandeln dåligt rykte pga av låga priser. Det är många varumärken som jag ej får sälja eftersom dom anser att ehandlare automatiskt håller låga priser och konkurrerar ut vanliga butiker eller urvattnar varumärket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för alla svar!
Istället för att starta en ny råd så frågar jag här istället. Någon som kan rekomendera några Dropshippingföretag? Har bara hittat Pixmania som levererar till Sverige. Resterande är för det mesta endast verksamman inom UK och USA. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Postens har en relativt ny undersökning där denna fråga finns med:
Vilka är de enskilt viktigaste egenskaperna hos en bra e-handelssajt? 39% Enkelt att navigera 34% Bra information om varorna 27% Känns seriös 25% Lågt pris 23% Leveranstider 22% Enkelt att beställa Observera att flera svar var möjliga på denna fråga så börja inte räkna procent. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|