FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag sätter att en style ska gälla för input taggen så slår det ju igenom på alla typer av input (text,submit,password etc). Går det att sätta specifika regler för just "text"? Den ska vara generell, alltså jag vill inte sätta en class på input-taggen eller styla dess ID.
[edit: k, jag hittade svaret (logic strikes again)] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det skulle vara intressant att veta vad det var för svar du hittade. Har själv inte hittat ngn lösning på just det du beskriver, inte mer än att jag får kasta en klass på button.
Sen är det iof bra att veta att det är bara ett fåtal läsare som egentligen bryr sig om att styla om fullt ut som man angett...(på form-fält då) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
det var inte konstigare än
Kod:
input.text {blablalba} input.submit {blablabla} etc |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Korrekt sätt att skriva det resultat du önskar är enligt Kod:
input[type="text"] {bla bla bla} input[type="submit"] {bla bla bla} Det alternativ du skrev funkar om jag anger en class, dvs. <input class="text"> Är det något jag har missat när det gäller CSS? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Var någon som postade denna länk här tidigare, kolla där.
http://www.456bereastreet.com/archiv...form_controls/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Länken tar inte upp problemet ovan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
<input type="text" class="textinput" /> Funkar inte det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo, det funkar det du skriver.
input.text är en klass med namnet text som bara funkar på input-taggar, enligt <input class="text">. Men om du läser trådens problem från början så ville Robert inte sätta en klass på input-taggen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Guran har ju redan nämnt den korrekta lösningen, men som han nämner fungerar ju inte selectorn så bra i IE.
Även om det inte är helt semantiskt korrekt kan du ju även omsluta input och label-elementen med en <div> eller <fieldset> som du sätter en klass på beroende på input-typ. Om du nu absolut inte vill använda klasser för input. Men det visste du nog redan. Kod:
<div class="text"> <label for="">E-postadress</label> <input type="text" value="" /> </div> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|