FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
jag undrar om det är möjligt att göra en php sida sökbar via sökmotorer. Det är som så att jag håller på med en annonseringssplattform och vill väldigt gärna veta hur man går tillväga för att göra php sidorna sökbara via sökmotorer. ett konkret exempel på det jag vill göra är bloggsidorna. de bloggsidor som är skriva i php, kan på något sätt göra om php sidorna till html sidor, som t.ex: http://mammabeckas.blogg.se/2008/nov...is-ar-kul.html http://bloggsida.se/senaste-nyhetern...din-webbkamera hur är detta möjligt? finns det någon länk, tutorial om hur man kan åstadkomma detta? /mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sökmotorer indexerar utdatat från php-filer så du behöver inte göra något.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
nosnaj:
men det underlättar väl en hel del om sidorna är i html? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det du letar efter heter mod_rewrite om du använder Apache som webbserver.
Det handlar inte om att göra om sidorna utan bara att ändra adresserna till dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
zilveer: För sökmotorerna är det skit samma om filen heter .php eller .html men som Standout skriver är du nog ute efter att skriva om adresserna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
tack för snabb respons:
så att använda mod_rewrite innebär inte att sökmotorerna hittar till sidorna lättare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
crazzy:
det ha rjag inte påpekat men att de dynamiska sidorna listas i sökmotorerna är ju ändå det viktigaste. tack för hjälpen alla som svarat ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kod:
RewriteEngine on RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteRule ^(.*) foobar.php Kod:
$URL_STR = rawurldecode($REQUEST_URI); $URL = explode("/",$URL_STR); Allting du nu skriver fångas nu upp av foobar.php, sedan är det bara och skriva kod som pekar url:en ditt du vill ha dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
För PHP-Nuke, som är ett CMS-system i PHP blir det ofta väldigt långa URL:er. Jag använder till PHP-Nuke programmet Shortlinks, som omvandlar dem till html. Mitt intryck är att Google indexerar bättre med Shortlinks än utan.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|