Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SMS prenumeration med låg tariff (2 SEK)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-11, 14:03 #1
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem

Hej,
Har någon av er koll på någon SMS leverantör som hanterar SMS prenumerationer med låg tariff (2 SEK). MO-SMS beskriver tjänsten som följer:

"SMS-prenumerationer är en tilläggstjänst till vårt ordinarie SMS-API som möjliggör debitering av mobiltelefoner med utgående SMS-meddelanden (utan att en ny inkommande beställning tas emot av kunden för varje debitering). SMS-prenumerationer fungerar identiskt med SMS-API med skillnaden att med SMS-prenumerationer har utvecklaren möjlighet att sätta en prislapp på varje utgående meddelande. Detta kan dock endast ske efter det att mobiltelefonen har skickat in en första beställning för att starta prenumerationen. SMS-prenumerationer används fördelaktigt för exempelvis löpande debitering av medlemsavgifter eller liknande tjänster."

Jag behöver en prenumerationstjänst med en låg tariff. Min affärsidé är att skicka ut ett SMS då en specifik händelse inträffar och kunden betalar per utskick. Det kan skickas upp till 5 SMS i timmen ett par gånger i månaden. Min tanke var att de får betala runt 2 SEK per SMS.

Hela affärsidén går ut på att vara så enkel som möjligt, vilket omöjliggör att användaren har ett konto den fyller på. Vill inte heller ha några månadskostnader för kunden (annars kunde man tänka sig att kunden betalade 30 kr i månaden) då det är svårt att veta hur många SMS som kommer skickas en given månad.

Vad jag hittat hittat är att:
- MO-SMS har stöd för tjänsten men inte under 5 kronor
- Cellsynt har stöd för tjänsten men inte 2 SEK (1 eller 3 är närmaste)

Har kontaktat men inte fått svar från Telenor Mobilstart, Sendega, telefix.se, hedsoft

Någon som jag missat? Någon annan ni känner till?
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 14:48 #2
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Jag skulle rekommendera dig att välja ett pris som Cellsynt stödjer, för de är grymt enkla att jobba med. Mobilstart har i princip inget API-stöd för prenumerationer över huvud taget och är heller inte särskilt intresserade av att utveckla det, det var i alla fall den respons jag fick från dem i somras.

Jag har precis en sådan tjänst som du beskriver som snurrar med deras system, så du kan säga till om du vill ha fler tips eller råd. Första versionen av den tjänsten körde via MOSMS med upplägget "betala för 10 SMS åt gången", men det blir ju mycket enklare och mer pengar när man kan debitera för varje SMS istället.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 17:08 #3
Medlem

Medlem

Hej,
Ja jag börjar också luta mot det även om 3 kronor känns snäppet för mycket. Ska försöka trixa upp så att användaren känner att den får mer för pengarna. Tack för ditt snabba svar, kontaktar dig om jag behöver lite tips. Fick också ett positivt intryck av Cellsynt, de hade snabba och utförliga svar.
Oläst 2008-11-12, 10:00 #4
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
En variant är att vartannat sms kostar 1 kr, och vartannat 3 kr, snittet blir då 2 kr
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 10:08 #5
Medlem

Medlem

Sant, men då måste användaren skriva upp sig på två prenumerationer. Annars funderade jag på att ta 4 kronor men bara ta betalt varannan. Men ingen av dem känns klockrent.

Sätter mitt hopp till Cellsynt, de skulle kolla upp om de kunde introducera 2 SEK. Hitills är jag väldigt impoerad av dem.
Oläst 2008-11-12, 13:40 #6
MMCs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
MMCs avatar

Använder du Cellsynt behöver användarna inte skriva upp sig på två prenumerationer, så länge du gör det tydligt när de gör beställningen att debiteringen ser ut som den gör. Det är upp till dig att se till att du följer branschreglerna (MORGAN etc.)
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 07:13 #7
Medlem

Medlem

Ah, okej. Ska kolla upp det! Tack MMC
Oläst 2011-03-15, 17:53 #8
mgordon mgordon är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2011
mgordon mgordon är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2011
Hej!

Intressant tråd, har kollat på MO-SMS & Cellsynt, ser bägge bra ut. Vilka erfarenheter har ni?

Bakgrund
Jag är intresserad av att skicka kanske 50-200 SMS/månad, jag tänkte inte ta emot några. Jag använder mig av PHP & Zend Framework men jag antar att alla tjänsterna är ganska straight-forward att implementera.

/Max
mgordon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-21, 11:28 #9
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Vi har jobbat med http://www.smsteknik.se i 5 år, proffs.
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017