FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
En fråga som har säkert ställts innan, gång på gång på gång...kan väl ställa den en gång till.
Adsense hit o dit. Är det en bra inkomstkälla? Hur mycket brukar du få ut och hur många besökare krävs det för den summan? Som sagt, lite n00b i detta området, tacksam för tips. Hälsningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det kan ju inte direkt skada att ha adsense. Det är bara att testa sig fram, fungerar inte adsense på din sida så kan du kanske testa med lite affiliate.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eftersom det är tre minuter att lägga in AdSense så är det ganska enkelt att få det att vara värt det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns i min förenklade värld av intäkter på nätet tre modeller.
A) Du säljer nånting (då vill du inte ha nån form av annonser eftersom det i bästa fall bara diversifierar dina intäkter, i värsta fall förlorar du intäkter samt ger ett oseriöst intryck). B) Du driver en sida riktad mot en viss typ av produkter te.x. mobiltelefoner. Då är besökarna som kommer dit redan inriktade på att de letar efter information om mobiler. Alltså är det inte så svårt att sälja en telefon på den sidan. Då kan det löna sig att istället för adsense använda sig av affiliate-program som ger betalt per sale istället för klick/cpm. C) Resten. Tjänster, forum, allmänna sidor. Alla de här sidorna är det oftast adsense som fungerar bäst på precis som det har påpekats innan. Adsense kräver inget jobb från dig i form av annonssälj, testning eller administration. Det är bara att smacka dit och köra. I mina tester så finns det inget annat banner-annonsprogram som betalar i närheten av lika bra som adsense. Lönsamt? Tja.. det beror på. Jag har sidor med 1000 besökare om dagen som inte genererar kattpiss med adsense därför att de inte är på sidan för nåt annat än att just besöka sidan. Samtidigt har jag tjänat > $400 / dagen via adsense på sidor med mindre trafik än så. Om inte adsense funkar på generella sidor får man hitta andra intäktsmodeller, premium-sms för specialtjänster, donationer till "server", stödköp av små hattar eller vad det nu kan vara. Det är nästan alltid jobbigare än att bara köra in adsense till att börja med. Det är helt enkelt en jättebra fallback och absolut det mest effektiva vapnet i min portfölj av tjäna-pengar-vapen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack grazzy för jätte nyttig info, fick en tankeställare nu!
Nån annan som vill dela med sig av sina strategier? Jag har just börjat tänka i de banorna (i o med att .se domäner har rea nu) så registrerade typ 6 st som kommer att få bra position när jag fixat websidor till de. Det är därför jag ville veta hur man kan tjäna en slant ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
AdSense fungerar oftst bäst som komplementannonser för oss, då annonsplatserna inte är bokade av bättre betalande annonsörer.
Annars har vi sett CTR på 0.5%-2% och CPC på $0.2-0.4, sedan är det ju bara att räkna. Men som sagt, för vissa typer av sidor kan man få en CTR på 10-20% och vissa nyckeord betalar kanske upp emot $1-2 per click. Den andra extremen är t.ex. forumsidor som ofta har en CTR på <0.1% och vissa nyckelord under vissa omständigheter betalar $0.01... ...så som du ser är det nästan omöjligt att säga vad du kommer tjäna på AdSense, ens ungerfärligt, utan att först sett din sida. RSD för AdSense CPM är förmodligen omkring 1000%. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du är helt ny på det här bör du veta att det oftast tar ganska mycket tid eller jobb (alt. båda delar) för att sidorna ska börja generera en inkomst. Tålamod är nyckelordet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag avskyr verkligen adsense. Dom betalar så lite som 45 öre/klick ibland och det kan man inte själv reglera utan får leva med.
Det värsta är att dom inte heller betalar ut moms utan bara det du får ink moms. (Detta påverkar oss med f-skatt sjukt mycket) Nej jag rekommenderar adoperator och affiliator varmt! Mer pengar, mer val och bäst av allt. + moms =) Men för att svara på din fråga 420,17 $ för 3,288 klick och 3,611,065 sidvisningar fick jag i oktober. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
![]() |
|||
![]() |