FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
va är skillnaden mellan dessa...??
när jag ska skapa ett nytt .NET sida, kan jag välja mellan ASP. NET site och ASP .NET webservice |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du inte vet vad det är för skillnad mellan dessa gissar jag att du ska göra en vanlig webbsida, då är det en ASP.NET site du ska göra. Om du vill veta vad en webservice är kan du läsa på Wikipedia. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Egentligen är det ingen skillnad mellan dessa, mer än att med en Web Site får du färdigskapad .aspx-sida och med Web Service en färdigskapad Web Service (.asmx). Du får en "färdig" web.config i båda lösningarna.
Du kan egentligen lika gärna skapa en Empty Web Site och fylla på med likadana filer men om du ska skapa en "vanlig" webbplats rekommenderar jag att du väljer Web Site och sedan bara fyller på med dina egna sidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Webservices används till att skapa machine2machine-communication dvs det har inget användargränssnitt. Webservice använder protokollet SOAP och är ren XML för att proram från alla datormiljöer ska kunna kommunicera utan att en användare är involverad. Mankan exempelvis ha en webservice för att leverera kredituupplysningar på serversidan. På klientsidan kan man då ha ett affärssystem (exempelvis en webbshop) som med automatik ställer en fråga mot webservicen när en användare av webbshopen lägger en order. Webservices kan användas både internt i ett företag eller för externa tjänster. De är något långsammare än att göra anrop direkt mot binära serverobjekt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|