FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja som rubriken lyder så undrar jag hur man skall ställa sig till följande.
Jag fick en förfrågan om en HIFI produkt vilket inte ligger inom mitt vanliga sortimentområde. Kunden (Kompis) bestämde sig för ett köp och jag i min tur beställde produkten från U.S.A. Väl hemma så totalvägrar kunden (polaren) att gå vidare med köpet då börsoron urgröpt dennes kapital. Ok här står jag nu med en koloss som jag i nuläget vet hur jag skall bli av med. Summan är betydande och jag undrar nu om man kan bokföra produkten som vanligt i 4010 kontot och sedan lagerföra det i 1400 om jag inte blivit av med den innan årsslutet trots produkten inte faller inom ramen för vad butiken normalt säljer? Jag importerade inte produkten via företaget utan som privatperson, tanken var att killen enbart skulle betala för vad jag lagt ut. Kanske är jag överdrivet försiktig med tanke på att man nuförtiden kan köpa tv apparater på matbutiker men det skadar väl inte att slänga ut en fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nja... alltså, det är ju lite så att egentligen kan du ju köpa in precis vad som helst, bara du får det sålt sedan. jag har inte uppfattat att det skulle vara ett problem.
Jag känner inte till just din situation, men själv har jag sålt korv och jag har köpt både gas, grill, läsk, godis, med mera på företaget och alla dessa saker är ju inget som ett IT-företag sysslar med...! Det som Skatteverket hakar upp sig på är om folk köper dyra HIFI-grejer från till exempel inWarehouse och sen har dom hemma. Det är inte förenligt med företagets verksamhet och där med inte heller möjligt att köpa genom företaget. Men i ditt fall handlar det ju om att du har handlat i god tro. Din vän (kund) hade lovat att betala dig, ni hade ett muntligt avtal. Jag är inte kung på bokföring, men av ditt inlägg att döma verkar du köra den biten själv! Jag hade bokfört det där precis som allt annat du plockar in i företaget och har på lager för att sedan sälja vidare. Alternativt får du fråga någon med kompetens på området om du är osäker på vilket konto det ska bokföras. *** Jag hoppas det hjälper dig! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för svar, ja det borde ju rimligen vara så att jag kan bokföra allt som vanligt, ambitionen är ju att sälja varan vidare precis som övriga varuinköp.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Dåligt av kunden att inte betala för sig. Inte speciellt schysst att låta dig betala för detta. Nästa gång ta ALLTID betalt i förskott.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ditt privata namn som står på kvittot/fakturan. Det är en produkt som ditt företag normalt inte säljer. Jag kan enbart tala för mig själv, men jag hade inte lagerfört varan i företaget. Jag tror att skatteverket biter dig i baken vid en eventuell revision.
Kontakta skatteverket och fråga. Om jag vore du så hade jag skickat mail istället för att ringa. Jag har fått för mig att skatteverket svarar fel oftare över telefon än mail. Förmodligen därför att de har lite längre tid på sig att ta reda på svaret när frågan kommer via mail. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja
Citat:
|