FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej WNare!
Jag har gjort världens största misstag och kan inte skylla på någon annan än mig själv! Köpte en ny extern hårddisk som jag skulle ha media på, efter att min 250 GB MyBook disk hade blivit fullproppad med filmer och musik så var det ju dags att skaffa en ny ![]() Skaffade mig en 640 gb WD Elements, billig och bra. Den var formaterad i FAT32 vilket gjorde att jag inte kunde ha filer på över 4 gb på den, som DVDer m.m. Hade FAT32 på min MyBook också men hade länge funderat på att byta till NTFS så jag skulle kunna ha större filer. Men som Mac användare så har man ju inte stöd för NTFS, såklart. Så jag laddar ner drivrutinen NTFS-3G, verkar bra... "NTFS-3G Stable Read/Write Driver" Formaterar Elements disken till NTFS, för över alla filer... funkar utmärkt, börjar importera in musiken till iTunes, spelar upp perfekt. Det fungerar utmärkt i ytterligare 24 timmar, sedan ska jag använda den USB porten till något annat så jag kopplar ur hårddisken, inget konstigt med det. Nästa gång jag kopplar in den så blir jag lite smått förvånad när.. hårddisken är TOM! <_< Men, det står 364 gb ledigt vilket betyder att alla filerna någonstans är där... Självklart har jag vid den här tidpunkten redan formaterat min gamla hårddisk och den körs nu som Time Machine. Har prövat alla alternativ för att se dolda filer, prövat disken i Windows samt prövat Drive Recovery 2 i Mac och fått fram filerna, dock får jag alla filer i mappar extremt osorterat - jag vill helst inte sortera 10 000 låtar manuellt :blink: Det jag tänkte var att eftersom att filerna faktiskt är på disken, så borde det finnas någon smart människa här som vet hur jag kan få tag på dem så att de ligger i samma mapp struktur som tidigare? Tack så jätte mycket på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan inte hjälpa dig med lösningen, men se till att inte använda disken om du vill kunna rädda data från den! Men det hade du säkert redan insett.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Varför kör du ens NTFS? Fel att köra HFS+ eller HFS+ Extended? (Om du nu bara ska ha den till din Mac.)
Annars hade du kunnat formatera den med Ext2/3 och dra in EXT2/3 drivrutinen i Windows. Eller köpa en NSLU2 eller NAS enhet. Om du nu har den som NTFS, så borde ju anledningen vara att du har en Windows dator i närheten. Funderat på att plugga in disken där och se ifall du kommer åt informationen? Gör du inte det, så är den helt enkelt borta. (Om du nu inte vill leka med filsystem och partionstabeller samt diverse verktyg som finns där ute) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag håller med, dumt att köra NTFS på en USB ansluten disk under Mac OS X.
Som någon varit inne på, kör recoveryprogram från en PC maskin, om det ens behövs, sen sorterar väl iofs filerna sig själv i stor utsträckning om du använder iTunes. Jag kan rekommendera Ontrack Easy Recovery (jag tror det heter så fortfarande) som väl numer är en del av IBAS vilket bör betyda att det fungerar hyfsat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
KarlRoos: MacDrive är ett underbart program. Satsa på det istället för att lägga in NTFS drivisar på macen.
HFS+ är dokumenterat, (iaf HFS) Var glad att du fått tillbaka filerna, om alla filer har ID3 taggar så kan du enkelt sortera filerna med hjälp av iTunes, aktivera bara "Ordna mappen iTunes Music" och släng in all musik du har i iTunes. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du har ingen Windows-burk du kan testa att plugga in disken i?
Edit: Såg att hnn föreslagit det samma redan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla svar!
Anledningen till att jag valde NTFS är för att jag enkelt ska kunna dela med mig av filer på LAN m.m. med mina Windows vänner. Yep, iTunes sorterar fint. Men det finns även RAR arkiv som ofta är uppdelade i runt 40 olika filer vilka kan vara jobbiga att sortera ![]() Men ska pröva att köra recovery från Boot Camp! Återkommer... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Om disken har tappat sina partitioner går dessa att återställa så länge du inte formaterat disken / skrivit om filerna för mycket. Dock vet jag inte hur du återställer en NTFS partition från mac, finns verktyg för PC. Googla lite på NTFS Partition recovery, den metoden har hjälpt mig med liknande problem tidigare.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|