FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Vet inte riktigt om detta är rätt ställe att posta det på, är det fel får en moderator gärna flytta det till rätt..
Jag har ett batscript som tar en dump av databasen 2 ggr per dygn med schemaläggaren (win 2003).. Nu skulle jag gärna vilja att backupen ftp:as till en annan dator som en extra säkerhet, hur går man tillväga?.. Sedan undrar jag hur man fixar så att tiden skrivs ut ist för namnet, nu blir backupen community.sql .. Jag skulle hellre vilja ha 12.00_tisdag_communty.sql .. Går det att lösa? Tacksam för svar! /Micke |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använd ett till batchskript och använd den inbyggda ftp-klienten i windows för att ftp:a iväg backupen. http://support.microsoft.com/kb/96269
Du borde kunna ändra i ditt backupskript så att filnamnet dumpen skrivs till är dynamiskt, använd ex. outputen från 'now'-kommandot. Jag sitter inte med en Windowsdator nu så jag kan tyvärr inte testa något själv, men det borde inte vara särskilt svårt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det mesta går att göra i BAT-script. Google är din vän här, mycket BAT-info på nätet.
Vill du gå ett steg längre kan du installera Perl - då öppnar sig en helt ny [dåligt dokumenterad] värld av möjligheter. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det mesta går att lösa med doskommandon, det är bara en fråga om kunskap och tillgång till rätt resurser.
Om man vill bygga in felhantering osv. så kan jag rekommendera VB-skript. Till det finns det bra dokumentation med mycket exempel och en uppsjö av färdiga skript att kika på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Deltacopy är en variant av rsync för windows. som låter dig tanka ner ändringarna enbart.
Sen ska du aldrig mer ftp:a eftersom det är osäkert. Använd sftp eller scp för överföringen, krypterat och säkert! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|