Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

BAD HEADER i Nyhetsbrev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-14, 19:06 #1
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Medlem

Jag har en PHP-Nuke site med modulen HTML-Newsletter för att skicka ut nyhetsbrev till mina 1000 medlemmar. Ett par användares nyhetsbrev blev rejected pga bad header. Jag tittade då i headern på nyhetsbrevet, som kom till mig själv och där stod:

X-Amavis-Alert: BAD HEADER Non-encoded 8-bit data (char E5 hex): Subject:
Nyhetsbrev fr\345n ...

Det är alltså å i ordet från, i Ämnesraden i emailet, som skapar detta problem. Har i language filen för programmet ändrat å till \345 utan någon effekt.

Jag har kontaktat han som skrivit modulen, men han visste inte vad, som kunde avhjälpa detta problem. Nu undrar jag är det programkoden i modulen, som skall ändras eller skall det ske i language-filen?
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-15, 08:26 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
SMTP är ett gammalt protokoll och har i sin ursprungliga form endast stöd för 7 bitars ASCII. Med extentions (t.ex. MIME) så kan man förändra teckenuppsättningen, men det har säkert denna lata programmerare alltså inte gjort.

Be han läsa följande http://en.wikipedia.org/wiki/MIME eller byt modul.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-15, 15:24 #3
Medlem

Medlem

Jag har upptäckt att samma problem finns hos mejlen, som kommer från phpbbforumet på samma server och som också är integrerat i PHP-Nuke. Jag använder inte smtp utan local mail, som väl är mailfunktionen i PHP. Det verkar som själva felmeddelandet i headern kommer från ett antivirusprogram, som One.com använder.
Oläst 2008-09-16, 21:07 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker
Det verkar som själva felmeddelandet i headern kommer från ett antivirusprogram, som One.com använder.
Amavis är mycket riktigt ett antivirusprogram. Bryter man mot SMTP-standarden så riskerar man att få sådana där varningar på sina brev. Som redan sagts får du leta upp en annan modul eller se till att koda om den du har så att den formaterar breven riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker
Jag använder inte smtp utan local mail, som väl är mailfunktionen i PHP.
Menar du att du bara levererar brev lokalt till användare på samma maskin? Eller slänger du dig med termer som du inte vet vad de betyder? Självklart använder du SMTP om du skickar e-post till andra servrar.
Funktionen mail() använder sig också av SMTP, i Windows genom att prata direkt med en SMTP-server och i *nix genom att använda sig av serverns e-postprogram (MTA).

(Hmm, nu lät jag nog onödigt aggressiv, sorry)
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-20, 06:40 #5
Medlem

Medlem

Jag använder bara termerna som används, när man konfigurerar mailen i phpbb-forumet. Man kan välja mellan local mail och smtp. Om man väljer smtp måste man ange smtp-server, men inte för local mail. Alla webbhotell tillåter dock inte local mail.

Jag har nu löst problemet i stort sett. Nyhetsbrevsmodulen gick ej att modifiera trots att jag kontaktade programmeraren. Jag har dock döpt om Nyhetsbrev från till Nyhetsbrevet - , så var det problemet löst.

Notifieringsmailen i phpbb. Jag har patchat emailer.php enligt en patch jag hittade.
http://www.phpbb.com/community/viewt...4361&p=1542972
En liten bugg finns i patchen så två närliggande ord med åäö i båda skrivs ihop: på inlägg blir påinlägg.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017