FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är era åsikter om betydelsen av å, ä, ö i namn på underkataloger om nyckelordet har åäö?
Wikipedia kör ju bl.a. ofta med det. Värderar Google t.ex. två sidor: domän.se/hundlänkar domän.se/hundlankar eller domän.se/läxhjälp domän.se/laxhjalp som lika bra på nyckelordet hundlänkar resp läxhjälp? Hur stor betydelse har det vid inlänkningen att nyckelordet har prickarna i urlen? Intressant är också att om man söker på Google så fetmarkerar den hundlankar i urlen i sökningen men inte laxhjalp. Spontant så tänkte jag köra på prick-versionen, då det rör sig ändå bara rör sig om liten undersida som mest kommer vara till för sökmotortrafik och navigering på siten och inget folk kommer att skriva in själva i urlen. Men det vore som sagt lite intressant med åsikter. Är det något speciellt man behöver tänka på om man väljer en underkatalog med prickar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
På grund av alla problem med teckenkodning och åäö (allt blir lättare om man håller sig till ascii) så undviker jag dem. Skriver åäö som aao. Till exempel om två sidor länkar till dig, och ena sidan är skriven i utf8 och den andra är skriven i latin1. Hur ska länken till din sida då anges?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det har du rätt i. Teckenkodning problematiken är ju en av nackdelarna med att köra å ä ö.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ur seo-synpunkt så spelar det ingen större roll vilken av varianterna som du använder. Dels därför att Google inte lägger särskilt stor vikt i vad det står i urlén (även om domänen väger ganska tungt för tillfället). Dels därför att Google är medveten om att å, ä, ö ofta skrivs som a, a, o eller aa, ae, oe.
Idag skulle jag välja aao. Men man kan ju misstänka att åäö kommer att vara att föredra i framtiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det ligger kanske i utkanten av tråden men det här med svenska tecken i URL:en är intressant. Vi har fått lägga ned en hel del tid föra att klara läsning och jag tror många utländska siter struntar i våra svenska krumelurer. Så en stark rekommendation: byt dem till aao i URL:er. Märk att radioprogrammet Språket har URL spraket.se! Det kan vara intressant (och lärorikt) att söka med olika språkinställningar på ord som Hörby, Horby och Hoorby
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tror att betydelsen av åäö formaterade urler är väldigt liten och nästan tom har negativ inverkan på länkarna. Googles algoritmer för att känna igen ord och platser gör att man kan byta ut namnen mot något som fixar andra teckenkodningar än tuf-8(gustav beskriver alternativen bra). Personligen föredrar jag alltid aao framför aa, ae, oe. Det känns mer naturligt.
IDN-domäner tror jag dock kommer ha en viktigare betydelse i framtiden. Tex: böcker.se väger mer än bocker.se, osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tror att framtiden redan är här i detta avseendet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
http://www.user-agents.org/
Det finns olika skolor, men det finns många som har anledning att besöka din sida. Men om du vill ta hänsyn till det är något du får förhålla dig till. Det beror väl på vilken sida det gäller och vad den innehåller. Om du har ambitioner att vara heltäckande och att din sida ska fungera i alla lägen. Det vet ju bara du! "You can't please them all... but it's fun to try!" |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|