FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en PHP-Nuke site med modulen HTML-Newsletter för att skicka ut nyhetsbrev till mina 1000 medlemmar. Ett par användares nyhetsbrev blev rejected pga bad header. Jag tittade då i headern på nyhetsbrevet, som kom till mig själv och där stod:
X-Amavis-Alert: BAD HEADER Non-encoded 8-bit data (char E5 hex): Subject: Nyhetsbrev fr\345n ... Det är alltså å i ordet från, i Ämnesraden i emailet, som skapar detta problem. Har i language filen för programmet ändrat å till \345 utan någon effekt. Jag har kontaktat han som skrivit modulen, men han visste inte vad, som kunde avhjälpa detta problem. Nu undrar jag är det programkoden i modulen, som skall ändras eller skall det ske i language-filen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
SMTP är ett gammalt protokoll och har i sin ursprungliga form endast stöd för 7 bitars ASCII. Med extentions (t.ex. MIME) så kan man förändra teckenuppsättningen, men det har säkert denna lata programmerare alltså inte gjort.
Be han läsa följande http://en.wikipedia.org/wiki/MIME eller byt modul. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har upptäckt att samma problem finns hos mejlen, som kommer från phpbbforumet på samma server och som också är integrerat i PHP-Nuke. Jag använder inte smtp utan local mail, som väl är mailfunktionen i PHP. Det verkar som själva felmeddelandet i headern kommer från ett antivirusprogram, som One.com använder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Funktionen mail() använder sig också av SMTP, i Windows genom att prata direkt med en SMTP-server och i *nix genom att använda sig av serverns e-postprogram (MTA). (Hmm, nu lät jag nog onödigt aggressiv, sorry) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder bara termerna som används, när man konfigurerar mailen i phpbb-forumet. Man kan välja mellan local mail och smtp. Om man väljer smtp måste man ange smtp-server, men inte för local mail. Alla webbhotell tillåter dock inte local mail.
Jag har nu löst problemet i stort sett. Nyhetsbrevsmodulen gick ej att modifiera trots att jag kontaktade programmeraren. Jag har dock döpt om Nyhetsbrev från till Nyhetsbrevet - , så var det problemet löst. Notifieringsmailen i phpbb. Jag har patchat emailer.php enligt en patch jag hittade. http://www.phpbb.com/community/viewt...4361&p=1542972 En liten bugg finns i patchen så två närliggande ord med åäö i båda skrivs ihop: på inlägg blir påinlägg. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|