FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.. Står helt still i huvudet. Jag vill med hjälp av CSS och div-taggar skapa vad jag enkelt kan skapa med tables. Jag vill åstakomma, och låt mig illustrera; ----------------------------------- |..BG..|.....TEXT & BG...|..BG..| ----------------------------------- Förstår ni? Jag vill alltså ha en "låda/knapp" med text på. BG = står för backgrund. Jag har nämligen gjort grafiken i tre delar, höger och vänster sida, som har rundade hörn, samt mitten. Jag har testat; Kod:
.menublock { background:url(../image_layout/layout_menu_m.png) repeat-x; height:32px; text-align:center; display:inline; } .menublock_l { background:url(../image_layout/layout_menu_l.png) no-repeat; width:13px; height:32px; display:inline; } .menublock_r { background:url(../image_layout/layout_menu_r.png) no-repeat; width:13px; height:32px; display:inline; } <div class="menublock_l"></div><div class="menublock">TEXT</div><div class="menublock_r"></div> Med table hade jag gjort, något liknande; Kod:
.menublock { background:url(../image_layout/layout_menu_m.png) repeat-x; /*THEME CHANGE HERE*/ height:32px; text-align:center; } .menublock_l { background:url(../image_layout/layout_menu_l.png) no-repeat; /*THEME CHANGE HERE*/ width:13px; height:32px; } .menublock_r { background:url(../image_layout/layout_menu_r.png) no-repeat; /*THEME CHANGE HERE*/ width:13px; height:32px; } <table border="0" cellspacing="0" cellpadding="1"> *<tr> * *<td class="menublock_l"></td> * *<td class="menublock">TEXT!</td> * *<td class="menublock_r"></td> *</tr> </table> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
finns det något specifikt skäl att göra den i 3 delar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Njao.. jag tänkte så eftersom texten kan vara olika stor. Därmed behöver mittendelen kunna expandera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Google är din vän. Jag sökte på "divs graphical button" och fann följande..
Instruktion: http://www.456bereastreet.com/archive/2007...ttons_with_css/ Exempel: http://www.456bereastreet.com/lab/bulletpr...apping-buttons/ Kanske kan hjälpa dig på traven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kod:
.menublock { background:url(../image_layout/layout_menu_m.png) repeat-x; /*THEME CHANGE HERE*/ height:32px; text-align:center; float: left; } .menublock_left { background:url(../image_layout/layout_menu_l.png) no-repeat; /*THEME CHANGE HERE*/ width:13px; height:32px; float: left; } .menublock_right { background:url(../image_layout/layout_menu_r.png) no-repeat; /*THEME CHANGE HERE*/ width:13px; height:32px; float: left; } .clear { clear: both; } Kod:
<div> <div class="menublock_left"></div> <div class="menublock">Hej</div> <div class="menublock_right"></div> <div class="clear"></div> </div> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack! Jag använde mig av KarlRoos lösning, det var typ så jag hade i mina tankar. Tack även till coredev's länk tips.
Men en fråga som dyker upp i mitt huvud är varför inte display:inline; fungerar? Det borde få blocken att hamna bredvid varandra? Eller kan man kanske inte ha width och height på inline? Tack för svaren! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
gör du det till inline blir der ju inte block längre, eller hur?!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.h...ock-formatting
"The width of a line box is determined by a containing block and the presence of floats. The height of a line box is determined by the rules given in the section on line height calculations." Så svaret är nej, men kan inte sätta width och height på inline-boxar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|