FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Jag går i seriösa inköpstankar för en ny bärbar ultraportabel dator i det nya lågprissegmentet som blivit populärt på sistonde. Så nu undrar jag, ni som vet, vad som händer framöver, vilka maskiner som kommer att släppas. Om man tittar på Asus eeepc700 så är den för klen för min smak. 900-serien verkar bra men jag tycker inte om utseendet. Jag vill dessutom ha hårddisk istället för ssd, iallafall just nu. Bra är att den har Bluetooth. Acer Aspire One A150 verkar nästan vara perfekt för mig. 120Gb hårddisk och upp till 6 timmars batteritid med 6-cellsbatteri som kommer inom kort. Men den saknar Bluetooth, vilket är en förutsättning för mig eftersom jag använder nallen för internetuppkopplingen och anslutning av min trådlösa råtta. Dessutom är tydligen touchpaden konstruerad med "knapparna" på sidan vilket många tycker är obra. Jag har sett guider på nätet om hur man opererar in en egen Bluetoothmodul i Acer-datorn men även om jag skulle klara av det rent praktiskt så vill jag inte förstöra garantin det första jag gör. Jag vill inte heller ha någon utstickande del, om den så bara är 6-7 mm, vilket dagens minsta BT-adaptrar är. Så, vad kommer härnäst. Jag har läst att Dell och HP skall komma med varsin modell. Och Asus resp Acer kommer säkerligen inte ligga på latsidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som att en Eee pc 1000H skulle passa dig perfekt. Samma innehåll som 901, fast med 80gb hdd, 10" skärm och större tangentbord. Att den just nu går att köpa i usa för $450 gör inte saken sämre. Däremot kommer det antagligen dröja flera månader innan den dyker upp här.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...ee%20pc%201000h |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
asus one lär väl dyka upp med inbyggt 3g inom kort å andra sidan, men du kanske har något annat skäl att köra uppkoppling via mobilen.
var inne å klämde lite på acern häromdan, den känns väldigt trevlig på alla sätt. 20 sek från hibernate till vaken i xp, program startar relativt snabbt, bra skärm, skönt tangentbord och rätt snygg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag väntar också på inbyggt modem för SIM kortet. Den där pinnen på snöret är inte så händigt...
Jag tror att om några månader blir det annat. Kanske till jul, kanske efter jul. Jag vill helst inte ge mer än 3.000 spänn och gärna Linux för mig, i alla fall den varianten som jag har sett. Jag surfar lite, skriver mycket texter och pratar i Skype. Kanske. Jag klarar mig jättebra utan Windows! :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ursäkta att jag kapar denna tråd lite, men jag är väldigt intresserad av en liten dator på kring kilot.
Har fått ögat för ASUS Eee 7" och 9" men.... Det finns ju väldigt usel info om lösningen för ÅÄÖ-tangenter, eller om hur linux ser ut och fungerar osv osv. Så, vad säger ni..? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Som default är linux varianten väldigt begränsad för att vara så lätt som möjligt att använda, men det går enkelt att ändra så att man kommer åt "hela" linux. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Aaah... vill köpa nu. Jag har efter att ha tittat lite närmare och klämt på datorerna så har jag bestämt mig att jag nog kan trivas bra med endera. Så då är det bara det tekniska kvar..
Och jag klarar mig nog nu med 12Gb SSD eftersom man enkelt kan jacka på en extern 2,5" via usb. Så det blir nog en eee 901 med WinXP iallafall.. kostar visserligen 3995 på netonnet men en 2995-dator är klenare i specen och tusenlappen motiveras av mer RAM, bluetooth och möjlighet till 7,5 timmar arbetstid per laddning.. Jag kommer aldrig att behöva tänka på att behöva extraladda batteriet. Den 19e skall den finnas att köpa på netonnet och jag kommer nog att dra dit då.... Förresten, är det någon som vet hur stor andel av strömförbrukningen som går åt till bildskärmen? Jag menar om man vill lyssna på musik på den och ha den nedstoppad i väskan. Hur länge klarar den sig då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu vet jag inte hur det är med EEE men min Thinkpad X40 får enormt mycket längre batterilivslängd om man stänger av skärmen. Bara att dra ner ljusstyrkan gör mycket!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan rekommendera MSI Wind, en liten sak på 10" och under 1 kg, med 80Gb HDD för c:a 4000kr.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |