Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Telefon och tider

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-08, 11:54 #1
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Hejsan.

Hur har ni andra löst det med telefontider? Vi försöker svara så mycket och ofta vi kan. Men ibland går det bara inte att klara trycket. Ofta måste förmiddagen gå åt till att packa för att hinna få iväg paketen. Och sen när paketen är iväg så prioriteras telefonen. Vi märker ofta en irritation bland kunderna som försökt ringa under förmiddagen men inte kommit fram till oss.

Vi har inte satt ut några "telefontider" på våra webbshoppar och nu funderar jag på om det är vettigare att kanske lägga upp en telefontid mellan 13-17:00 för det är då vi är bäst på att svara i telefon.

Största delen av samtalen slutar med en order så det känns väldigt jobbigt när man inte kan svara.

Ni som har satt ut telefontider, hur efterföljs detta bland kunderna? Ni som inte har något telefonnummer utsatt alls, hur har reaktionerna bland kunderna varit över detta?
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 13:03 #2
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Medlem

1. Har man telefon ska man svara, kan man inte svara ska man skita i telefon och endast ha mail. Bättre att ha en bra kundtjänst på mail än en dålig på telefon.

2. Angående telefontider så är det ett måste. Även om det ringer efter stängning så behöver ni inte svara då ni har satt upp era tider.

3. Skaffa en växel. Med denna kan ni sätta in era öppetider automatiskt samt även ha köfunktion vilket betyder att kunder blir placerad i kö istället för att höra att det ringer hela tiden. Detta bygger visserligen på att ni ska svara så snart det går.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 16:52 #3
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Dreamlogistics

1) Håller inte med dig helt där. Du kan ha telefon och försöka svara men hänvisa till mail övriga tider. Endast mail gör att många inte vågar beställa eftersom de inte vet om företaget existerar eller inte. Inte ens jag som gammal e-handlare beställer från företag helt utan telefon. Jag vet hur lätt det är att slänga upp en flashig hemsida utan produkter bakom.

2) Tja du, det är lätt att säga svårare att göra. Vi hade telefontider men kunderna förväntade sig svar alla tider i alla fall. Även klockan 04.00 på nätterna......det är det negativa med företag hemma.

Jag har samtal på julafton, nyårsnatten, de flesta vardagsnätter, mornar kvällar you name it. Alla tidpunkter på dygnet ringer telefonen.
Kunderna skiter högaktningsfullt i att det finns telefontider.

Lösning Låta bli att svara Javisst, och bli utskälld av kunden senare när du svarar.... och jag blir faktiskt störd av att det ringer hela tiden även om man vet att man inte behöver svara så känner du dumt nog något slags ansvar för att hjälpa kunden, men det kanske är en kvinnlig egenskap vad vet jag.....

Vi drar numer ur jacket på nätterna det var enda sättet för oss att hantera telefonfrågan.

Så sammanfattningsvis telefontider är bra men du får lära dig att leva med att det alltid ringer, att kunder alltid tycker att du ska vara tillgänglig jämt samt att lära dig dra ur jacket när du vill slippa höra telefoneländet....

3) Bra ide.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 17:10 #4
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Nu har inte vi det problemet direkt men ett tips är annars Callback där kunden knappar in sitt telefonnummer så ringer man upp kunden istället. Finns som funktion i Asterisk
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 20:21 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Kärt besvär när kunderna ringer!
Finns telefonsvararservice med en tjej som svarar och tar telefonnummer så ni kan ringa tillbaka. Trevligt att få prata med en levande människa. Resulterar varje samtal i en order så borde kostnaden inte vara något problem.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 20:21 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Annars en enkel telefonsvarare.

Med ett enkelt meddelande om när ni enklast går att nå eller att dom lämnar sitt namn o nummer så ringer ni så snart ni kan.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 08:18 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by SweCat@Sep 8 2008, 16:52
Dreamlogistics

1) Håller inte med dig helt där. Du kan ha telefon och försöka svara men hänvisa till mail övriga tider. Endast mail gör att många inte vågar beställa eftersom de inte vet om företaget existerar eller inte. Inte ens jag som gammal e-handlare beställer från företag helt utan telefon. Jag vet hur lätt det är att slänga upp en flashig hemsida utan produkter bakom.

2) Tja du, det är lätt att säga svårare att göra. Vi hade telefontider men kunderna förväntade sig svar alla tider i alla fall. Även klockan 04.00 på nätterna......det är det negativa med företag hemma.

Jag har samtal på julafton, nyårsnatten, de flesta vardagsnätter, mornar kvällar you name it. Alla tidpunkter på dygnet ringer telefonen.
Kunderna skiter högaktningsfullt i att det finns telefontider.

Lösning Låta bli att svara Javisst, och bli utskälld av kunden senare när du svarar.... och jag blir faktiskt störd av att det ringer hela tiden även om man vet att man inte behöver svara så känner du dumt nog något slags ansvar för att hjälpa kunden, men det kanske är en kvinnlig egenskap vad vet jag.....

Vi drar numer ur jacket på nätterna det var enda sättet för oss att hantera telefonfrågan.

Så sammanfattningsvis telefontider är bra men du får lära dig att leva med att det alltid ringer, att kunder alltid tycker att du ska vara tillgänglig jämt samt att lära dig dra ur jacket när du vill slippa höra telefoneländet....

3) Bra ide.
1. Förstår dina synpunkter men tycker fortfarande att man ska svara om man sätter upp en telefon. Lika lätt att bygga en flashig sida med ett kontantkortsnummer i bakgrunden som utan.

2. Vi hade telefontider till en butik men ingen växel vilket betyder att man kan ringa även efter telefontiderna. Däremot hade vi det på kontoret vilket innebar att vi kunde gå hem och inte bli störda på nätterna, julafton m.m. Du borde kolla på en växel.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 09:33 #8
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

Dreamlogistics.

Jag håller med att man ska svara och ha telefontider, men det komemr alltid att finnas tidpunlkter då man av olika anledningar inte kan svara. Jag beställer heller oftast inget av firmor utan fasta telefonnummer, kanske borde ha skrivit det. På något sätt ger det mig som kund ett större förtroende för butiken.
Oläst 2008-09-09, 10:58 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Antlia KalixTele24 eller CallInOne eller något liknande företag som du vidarekopplar telefonen til vid ej svar. De kan då ta ett meddelande så du kan ringa upp kunden så snart du hinner.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 11:03 #10
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

Jag använde en sådan tjänst ett tag men tråkigt nog så ringde alltför många säljare av saker samt att jag har för få order på varje kundsamtal för att det ska löna sig att använda en sådan tjänst tyvärr.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017