FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag har googlat och tagit en bild från nätet. Det är en affisch man kan köpa och jag har lagt in den i min banner på hemsidan, något omgjord. Om ägaren till denna bild upptäcker detta, vad kan han göra? Kan han stämma mig el. hemsidans ägare? Har ni själva gjort något sådant och har ni isf tagit kontakt med personen som är ägare till bilden och fått godkänt att använda själva bilden? Dela gärna med er av era egna erfarenheter. Mvh! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bilder har ett mycket starkt lagskydd så upphovsmannen kan stämma dig eller skicka en faktura. Bildleverantörernas förening har en mycket bra sammanställning av frågor och svar gällande upphovsrätt.
http://www.blf.se/468.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Du bör ta kontakt med ägaren till bilden INNAN du använder den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har skickat fakturor ett par gånger och fått väldigt elaka mail tillbaka men de har vackert fått betala. De som varit smarta och läst i Om-texten har mailat och frågat om de fick låna bilder (vilket jag hänvisar till i just Om) och i retur har jag alltid skickat en högupplöst bild som de har kunnat använda.
Jag har aldrig snott en bild rakt av så jag kan inte svara på hur andra gör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Du kan mycket väl bli stämd av upphovsrättsinnehavaren! Du får ALDRIG sno något från webben eller någon anan stans heller. Varken bilder, texter eller volvobilar. Ta kontakt med den rättmätige innehavaren av upphovsrätten och fråga vad de vill ha betalt för att du ska få använda bilden i det sammanhang du vill. Kom överens om ett avtal och FÖLJ avtalet till punkt och pricka. Det finns inga andra alternativ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, tack för alla svar! Uppskattas. Som tur är nog att jag inte lagt upp nån hemsida, men jag tänkte. Nu tänker jag inte
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Frågar man snällt får man (nästan) alltid använda bilden, men man kan få betala en större eller mindre avgift för detta.
Ungefär lika självklart som att gå fram till kassan i en affär och fråga vad det kostar istället för att stoppa på sig saken och gå ut utan att betala. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|