Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

microserver vs vanlig server?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-12, 15:40 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Originally posted by kullervo@Aug 12 2008, 15:34
Det finns fler trådar om jämförelse mellan Supermicro och andra märken. Det mest konkreta vad jag minns i en av dom är att PRQ förklarar att dom har statistik på fel över deras kunders maskiner och då är Supermicro klart värst av märkesmaskinerna. Men det kan ju bero på olika saker.
Har inte haft några problem alls med dom, fast dödar man kylan och har mass elpoffar kan jag säkert tro att dom kan gö sönder före.

För PSU i HP ser faktiskt mycket stabilare på HP än på dom mindre Supermicro, även är HP servrar djupare och har lättare för få bättre kylning.

Men i rätt klimat och stabil el så verkar det inte vara några problem, har aldrig haft något fel på Supermicro.

Har även inte haft problem med DELL eller HP, eller ett minne har jag fått byta i en HP.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 16:57 #12
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Det finns fler trådar om jämförelse mellan Supermicro och andra märken. Det mest konkreta vad jag minns i en av dom är att PRQ förklarar att dom har statistik på fel över deras kunders maskiner och då är Supermicro klart värst av märkesmaskinerna. Men det kan ju bero på olika saker.
Har inte haft några problem alls med dom, fast dödar man kylan och har mass elpoffar kan jag säkert tro att dom kan gö sönder före.
För PSU i HP ser faktiskt mycket stabilare på HP än på dom mindre Supermicro, även är HP servrar djupare och har lättare för få bättre kylning.
Men i rätt klimat och stabil el så verkar det inte vara några problem, har aldrig haft något fel på Supermicro.
Har även inte haft problem med DELL eller HP, eller ett minne har jag fått byta i en HP.
PRQs statistik byggde troligen på mer än en incident...
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 17:05 #13

Citat:
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Aug 12 2008, 14:40
Citat:

PRQs statistik byggde troligen på mer än en incident...
Jag vet inte hur deras statistik ser ut i verkligheten, men vet bara att deras kyla har dött några gånger. Brinnande elcentraler och övriga elpoffar.

Av den anledningen tror jag att supermicro servrar går sönder före exempelvis HP, bara kolla skildnaden på PSU så ser man.

Men finns ju andra leverantörer här med som kör supermicro så dom bör ju våga kommentera det.

Men skulle tycka det vara konstigt om det skilde så mycket i verkligheten, fast svårt att veta om man inte vet hur den är beräknad och på hur många burkar.

Har du bara 2 burkar och ena är supermicro som går sönder så kan man ju säga att dom går sönder med 100%
Oläst 2008-08-12, 17:12 #14
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by patrikweb@Aug 12 2008, 17:05
Jag vet inte hur deras statistik ser ut i verkligheten, men vet bara att deras kyla har dött några gånger. Brinnande elcentraler och övriga elpoffar.
Av den anledningen tror jag att supermicro servrar går sönder före exempelvis HP, bara kolla skildnaden på PSU så ser man.
Men finns ju andra leverantörer här med som kör supermicro så dom bör ju våga kommentera det.
Men skulle tycka det vara konstigt om det skilde så mycket i verkligheten, fast svårt att veta om man inte vet hur den är beräknad och på hur många burkar.
Har du bara 2 burkar och ena är supermicro som går sönder så kan man ju säga att dom går sönder med 100%
Ja, och om det enda som har hänt dig är att minnet på en HP-server har pajat så är ditt underlag inte riktigt statistiskt korrekt. Alla servrar pajar förr eller senare så den enda slutsatsen man kan dra av att du aldrig råkat ut för att en Supermicro eller Dell-server pajar är att du inte har haft särskilt många servrar särskilt länge.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 17:26 #15

Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Ja, och om det enda som har hänt dig är att minnet på en HP-server har pajat så är ditt underlag inte riktigt statistiskt korrekt. Alla servrar pajar förr eller senare så den enda slutsatsen man kan dra av att du aldrig råkat ut för att en Supermicro eller Dell-server pajar är att du inte har haft särskilt många servrar särskilt länge.
Så klart allt går sönder någon gång, men tror inte det skiljer något knappt mellan dom olika.

Så länge man ger dom rätt klimat och stabil el, dålig kyla och dålig el är det vanligaste orsakerna att servrar gör sönder eller får problem.

Har haft servrar igång i flera år, har även haft burkar i garderoben förut i flera år utan något problem.

Men nya servrar är mer känsliga för värme och liknande.
Oläst 2008-08-12, 18:44 #16
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag tror inte att du har haft ett rack igång i din garderob. Alla har haft stationära datorer i garderober och skrubbar men det hör inte riktigt hit.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 18:49 #17

Citat:
Originally posted by htiawe@Aug 12 2008, 18:44
Jag tror inte att du har haft ett rack igång i din garderob. Alla har haft stationära datorer i garderober och skrubbar men det hör inte riktigt hit.

Vad vet du om det? Även många bekanta har/haft rack i garderoben. Fast har ju även äldre servrar etc men på den tiden så var dom inte så dåliga.
Oläst 2008-08-12, 19:07 #18
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Hmm i mitt fall så kommer servern stå i detta väggskåpet: http://www.mullet.se/?product_id=217322 på golvet i en lägenhet (men inte i en trång garderob förmodligen).

Är det värt att köpa sånt skåp? Tror ni den kommer dra upp värmen?
Kommer en ny server klara den värmen?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 19:18 #19

Du får väl räkna att det blir värme som ca upp till 2-3 st 60watt glödlampor som är igång hela tiden.

Den kommer väl klara värmen om du då inte råkar sätta den i ett fönster just där solen lyser rakt på. Men du förlorar livslängden på den lite.

Optimalt är ju mer att du ställer den hos någon leverantör, visst det blir lite dyrare men servern mår bättre och du får ändå betala elräkning hemma.
Oläst 2008-08-12, 19:18 #20
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by aDonis@Aug 12 2008, 18:07
Hmm i mitt fall så kommer servern stå i detta väggskåpet: http://www.mullet.se/?product_id=217322 på golvet i en lägenhet (men inte i en trång garderob förmodligen).
Är det värt att köpa sånt skåp? Tror ni den kommer dra upp värmen?
Kommer en ny server klara den värmen?
Glöm inte ljudnivån.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017