FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Vore tacksam om jag kunde få lite hjälp angående avtalsskrivande. Jag tänkte driva en tjänst där jag får tillgång till företags webbplats och inventerar vissa delar av den, för att detta ska gå krävs någon form av avtal. Behövs det juridisk expertis eller kan man skriva ihop ett simpelt avtal vad som gäller? Det ska se proffsigt ut. Finns det färdiga avtal som kanske täcker såna här tjänster? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk på ansvar för vad som kan gå snett iom att du är inne i andras system. Se till att ha en företagsförsäkring som täcker dina åtaganden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Av ditt inlägg så förutsätter jag att vi ska ta det från början:
Vi kan väl börja med några enkla avtalsprinciper om vad som ska ingå i avtalet. Skriv avtal om "ALLT" som du vill komma överens om med kunden, du kan inte implicit förutsätta någonting som självklart. Tänk på att i ett avtal är orden viktiga, du kan inte använda normalt talspråk eller den betydelse orden har i normalt talspråk. Varje ord ska vägas på guldvåg i ett avtal. Det är den juridiska tolkningen som gäller i avtal, inte din eller kundens tolkning. Avtalet ska skrivas för den situation när ni kommer i konflikt. Vid en konflikt är ingen part särskilt villig att kompromissaoch varje formulering kommer att tolkas till resp parts fördel, dvs var TYDLIG och skriv saker så de bara kan tolkas på ETT sätt. Tänk på syftningar så de blir rätt. Vilka delar ska ingå i ett avtal: - Avtalsdatum: När avtalet undertecknas - Avtalsparter: samtliga avtalets parter med orgnr, firma, adress, hemvistkommun - Helhetsklausul: Detta avtal ersätter alla tidigare muntliga elelr skriftliga överenskommelser ang denna omfattning. - Giltighet: Detta avtal äger giltighet först när alla parter egenhändigt undertecknat avtalet - Ändringsklausul: Alla ändringar av detta avtal ska vara skriftliga och egenhändigt undertecknade av båda parter innan ändringen äger giltighet - Kontaktpersoner: Om parterna är företag så är det lämpligt att mänskliga kontaktpersoner namnges samt hur kontaker kan ske (telefon, email e.d.) - Omfattning: dvs VAD är det som omfattas av avtalet (ex. Utredning av webbplats) - Avtalets giltighetstid: startdatum och slutdatum (när upphör avtalet att gälla med automatik) - Kundens åtagande: ex. lämna ut lösenord tillträde till lokaler, datorer, behörigheter m.m. - Uppdragsbeskrivning: Leverantörens åtagande, VAD lovar leverantören att göra och inte göra - Licenser: Vem ansvarar för programvarulicencer - Anslutning: ...av leverantörens utrustning till kundens nätverk el annan utrustning (många stora företag vägrar släppa in leverantörernas datorer på sina nätverk för virusrisken resp risken för att tanka data) - Leveransdatum: När lovar leverantören att uppdraget är klart för kunden att testa - Acceptanstest: När lovar kunden vara klar med sina tester - Reklamation: Hur hanteras kundens reklamation av uppdraget - Löpande räkning/Fastpris: Om det är fastpris så ska alltid pris för arbete utanför fastpriset ändå specificeras. Vid fastpris så är det extremt viktigt att vara ytydlig i uppdragsbeskrivning vad som ingår i fastpris och vad som inte gör det. Det är vanligt att man använder både fastpris och löapnde debitering och därför är det viktigt att vara tydlig. - Arvodet: Vad vill leverantören ha betalt när kunden godkänt jobbet - Moms: Moms tillkommer på det angivna arvodet med 25% - Omkostnader: Resor, hotell, traktamente - Fakturering: När sker fakturering och vilken info ska finnas på fakturan - Betalning: När ska kunden ha betalt leverantörens faktura - Ansvarsförsäkring: Leverantören intygar att ansvarsförsäkring finns i försäkringsblaget XYZ med maxbeloppet vid egendomsskada på 10 Mkr och 0,5 Mkr i övriga fall. - Ansvarsbegränsning: Leverantören vill friskriva sig från eller åtmindstonde begränsa det ekonomiska ansvaret vid en eventuell skada på kundens egendom elelr affärsverksamhet, denna begränsning måste vara rimlig annars kan en domstol underkänan begränsningen och då riskerar leverantören att bli obegränsat ansvarig. - Beloppsbegränsning på ansvaret: Ex. Maximalt arvodet för de tre senaste månadernas arvode exkl omkostnader. - Force majeure: Begränsning av ansvar pga yttre omständigheter - Uppsägning: Hur säger endera parten upp avtalet i förtid - Jämkningsklausul: Om domstol finner hela eller delar av detta avtal som ogiltigt, äger domstolen rätt att jämka avtalet så det uppfyller lagens krav och blir rimligt för vardera part - Tvistelösning: Hur ska tvistelösning gå till, normalfallet först förhandling, därefter domstol (kan vara skiljenämnd men det är fruktansvärt dyrt och då gäller inte rättsskyddet i försäkringen) - Jurisdiktion: Vilket lands lagar sa gälla (OBS!!! Detta är INTE självklart) - Underskrifter: Båda parters egenhändiga underskrifter |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack Conny, bra svar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man kan lägga till endera vitesklausul (negativ klang) eller en bonusklausul (låter bättre).
Jag känner till att det blir vanligare att man har exempelvis en "färdigstälalndebonus" om leverantören verkligen blir klar i tid med uppdraget och till avtalad kvalitet. Det är även vanligt med en resultatbonus utöver arvodet. Exempel på såna kan vara att efter ett SEO-uppdrag så får leverantören en bonus om sidan når upp till en viss placering i Google, eller att man få X antal klick eller att försljningen ökar Y% till ett visst datum. Dessa bonusklausuler kan vara helt fritt utformade så det finns många kreativa tillämpningar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|