FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är i färd med att snygga upp länkstrukturen på ett projekt jag jobbar med, och vill göra länkningen något enklare för mina besökare.
Det jag har problem med och inte vet hur jag ska göra är att ta bort ".html" och ".php" ifrån filnamnen när jag länkar. Jag vill alltså att www.exempel.com/exempel leder till exempel.html eller exempel.php - och att det gör det för "varje sida" jag har. Sidan jag skapar kommer vara i samma stil som en nyhetssajt, och kommer därför uppdateras hela tiden - därför skulle det underlätta om man inte heller behövde skapa det manuellt för varje länk. Någon som vet eller kan peka mig i rätt riktning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du kör apache så är det mod_rewrite som gäller.
Lägg följande i din .htaccess Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret!
Bara för att kontrollera att jag föstått rätt: Om jag skriver in www.test.com/hej och det finns en fil som heter hej.php så kommer den sidan att visas? OCH... om användaren skriver www.test.com/finnsinte så kommer det bli 404 ? OCH... om användaren skriver www.test.com/finnsinte.php så kommer det bli 404 också? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har nu tillgång till server och har provat - Funkar alldeles utmärkt: Tack för bra och enkelt svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kod:
RewriteEngine on RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteRule ^(.*) index.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Eller
Kod:
RewriteRule ^(.*) index.php?page=$1 [NC,L,QSA] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu gräver jag fram denna för att få svar på ytterligare en fråga
![]() Jag använder i dagsläget detta för att visa sidor utan .php så, i dagsläget funkar det hur bra som helst. Jag använder mig av följande kod i .htaccess: Kod:
RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ^/?(.*)$ $1.php [L,QSA] Nu har jag börjat bygga upp en databas med information där jag kör t ex minsida.com/sida?namn=exempel för att hämta upp den info jag vill ha - och vill kunna köra minsida.com/namn/exempel istället, och fortfarande inte visa några filändelser för .php. Hur gör jag detta? Allt jag har provat resulterar i att ingenting vill visas överhuvudtaget. Om det hjälper: Här är en länk till sidan: http://www.allacentrum.se/alla_butik...tyreso-centrum Det är denna jag vill ska visa allacentrum.se/alla_butiker/tyreso-centrum eller dylik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ett annat alternativ är att göra en mapp på servern och sedan döpa den till då vad du vill att sidan ska heta (tex: www.minsida.se/sida) mappen ska då heta sida, sedan inuti mappen ska du göra en fil: index.html/.php mm. indexfilen ska vara den sidan som ska visas när besökaren skriver in www.minsida.se/sida
då kommer index.html fram! hoppas det var den information du ville ha! ha de bra! // Philip. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det borde funka med:
Kod:
RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ^/?(.*)/?(.*)$ $1.php?name=$2 [L,QSA] |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|