Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

"rate your teacher"-typ site

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-28, 11:16 #1
novis novis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Medlem

Hej,

Jag tänkte undersöka möjligheterna kring en site där man som "kund" bedömmer leverantören, och sedan låter de stora massorna ta del av olika leverantörers "betyg". Ungefär som jag tror att den där siten där man skulle bedömma sina lärare fungerar. Det blev ett j-vla liv kring den vill jag minnas: förbjuden i Frankrike, och mycklet snack i Tyskland. Dock hittar jag inte den svenska motsvarigheten. Den amerikanska/common wealth (http://www.ratemyteachers.com/ ) varianten verkar väldigt avancerad. Egenutvecklad?

Så, min fråga då: Känner någon till enklare alternativ - opensource/färdiga billiga system - att börja med, som sedan, om det skulle bli en succé, är skalbara?

Jag är mest intresserad av att snabbt få upp en sida för att sen se om det blir någon respons. Inte så sugen på att lägga en massa kvälls och-helgtimmar på den och sen floppar den (är nog inte ensam om den tanken...)

MVH

Novis
novis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 11:21 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Med tanke på PUL, så tror jag knappast du kommer kunna ha den online med lärarnas namn publicerade.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 11:36 #3
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Det är företag han vill bedöma, tror jag. Lärarsiten var bara en jämförelse.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 12:20 #4

Ja, sant. Jag hade fel. I så fall leta lite på hotscripts efter olika "rate" script. Kanske finns något du kan anpassa snabbt. Finns säkert en "rating" modul i Jomla ...
Oläst 2008-07-28, 13:43 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Med tanke på PUL, så tror jag knappast du kommer kunna ha den online med lärarnas namn publicerade.
Citat:
Det är företag han vill bedöma, tror jag. Lärarsiten var bara en jämförelse.
Hmmm. Lärarsiten var en jämförelse, men det är kanske inte jättelångt ifrån. Min tanke rör sig kring indvider som oftast är anställda, men i motsats till lärare kostar det kunden pengar att anlita dem *). Man skulle kunna tänka sig t.ex. billackerare: Man vill kanske veta vad det kostat för andra (vilket oftast företaget bestämmer), och hur bra resultatet blev (som är en kombination av fimrans maskinpark och den individuelle lackeraren). Den som kan PUL - blir detta ett problem tro? Om man frågar först då?

*) Jaja, man betalar skolan genom skattsedeln, men det här är inte tänkt att bli en filosofisk diskussion

Citat:
Ja, sant. Jag hade fel. I så fall leta lite på hotscripts efter olika "rate" script. Kanske finns något du kan anpassa snabbt. Finns säkert en "rating" modul i Jomla ...
Tack för tipsen. Ska börja med hotscripts. Har lagt ett par timmar på Joomla, men upplevde startsträckan som ganska lång, och har inte riktigt lärt mig kontrollera sitens utséende.
Oläst 2008-07-28, 13:54 #6

En liknande, något i den stilen, sida finns av en kompis till mig: www.localears.com, om du vill se hur andra har gjort.
Oläst 2008-08-08, 13:57 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Terabyte@Jul 28 2008, 13:54
En liknande, något i den stilen, sida finns av en kompis till mig: http://www.localears.com, om du vill se hur andra har gjort.

Den var ju jättebra! Jag kan berätta att jag använde den för min flyttstädning.

Inte lika bra att den överlappar med det jag tänkt göra...

Får man fråga om systemet är egenutvecklat?

Angående hotscripts: Det fanns ju massor. Nu ska man bara försöka bilda sig en uppfattning om vilket som verkar vara rätt för min lilla idé...

Det här med PUL, finns det någon man kan fråga under sekretessavtal?
Oläst 2008-08-08, 14:08 #8
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Finns mig veterligen inga färdiga system för det ändamålet. Däremot finns JReviews (kostar) till Joomla. Bra men fruktansvärt komplext, som allt annat när det gäller Joomla.

Drupal har då desto bättre, men då får du nog sitta i några nätter för att få det bra.

Du har tänkt dig ungefär som Reco.se?
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 14:08 #9
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Det var en del liv om doktorsguiden . se för ett tag sedan också. Om detta strider mot PUL så borde dom fått problem också?!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 14:35 #10
Medlem

Medlem

daniel,

Tack för tipset. Har tittat lite på Jreviews och $99 är ju överkomligt. Det är bara det att jag har lite problem med att förstå alla "ins and outs" i Joomla. Kanske skulle satsa lite tid på att lära mig det först...

Är det lika jobbigt att lära sig Drupal som joomla?

Reco.se var en intressant länk, men jag har tänkt mig att nisha in mig lite. Om jag återgår till exemplet med billackeraren så kan man ju tänka sig att rating-funktionen finns på en site med andra bilrelaterade tjänster (köp & sälj, hitta service verkstad för din bil, forum, mektips, etc). Det är lite mer åt det hållet jag tänkte gå, med rating-funktionen som en del av en större site, kanske mest som trafikdragare och möjilgen för att generera lite reklamintäkter. Börjar inse att mitt projekt är lite större än jag först trodde...

Eller var det tekniken du menade? Isåfall är det ganska nära, om man istälelt för sökord har företag inom den branch jag tänkt mig, och kan välja ort etc för att få en listning på "lackerare"...

Conth

Intressant. Enligt länken nedan verkar doktorsguiden.se dock ha lyckats krinngå PUL genom att i) använda sig av offentliga uppgifter och ii) ha skaffat sig ett utgivarbevis. Undrar om det är svårt och vad som krävs...

Omdömena kan dock inte vara offentliga handlingar på samma sätt som registret över läkare, men det verkar de komma undan med?

http://www.doktorsguiden.se/vanliga-...-vill-tas-bort

Man får mycket intressanta svar och uppslag här på wn
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017