FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag tänkte undersöka möjligheterna kring en site där man som "kund" bedömmer leverantören, och sedan låter de stora massorna ta del av olika leverantörers "betyg". Ungefär som jag tror att den där siten där man skulle bedömma sina lärare fungerar. Det blev ett j-vla liv kring den vill jag minnas: förbjuden i Frankrike, och mycklet snack i Tyskland. Dock hittar jag inte den svenska motsvarigheten. Den amerikanska/common wealth (http://www.ratemyteachers.com/ ) varianten verkar väldigt avancerad. Egenutvecklad? Så, min fråga då: Känner någon till enklare alternativ - opensource/färdiga billiga system - att börja med, som sedan, om det skulle bli en succé, är skalbara? Jag är mest intresserad av att snabbt få upp en sida för att sen se om det blir någon respons. Inte så sugen på att lägga en massa kvälls och-helgtimmar på den och sen floppar den (är nog inte ensam om den tanken...) MVH Novis |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Med tanke på PUL, så tror jag knappast du kommer kunna ha den online med lärarnas namn publicerade.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är företag han vill bedöma, tror jag. Lärarsiten var bara en jämförelse.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Ja, sant. Jag hade fel. I så fall leta lite på hotscripts efter olika "rate" script. Kanske finns något du kan anpassa snabbt. Finns säkert en "rating" modul i Jomla ...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
*) Jaja, man betalar skolan genom skattsedeln, men det här är inte tänkt att bli en filosofisk diskussion ![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
En liknande, något i den stilen, sida finns av en kompis till mig: www.localears.com, om du vill se hur andra har gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Inte lika bra att den överlappar med det jag tänkt göra... Får man fråga om systemet är egenutvecklat? Angående hotscripts: Det fanns ju massor. Nu ska man bara försöka bilda sig en uppfattning om vilket som verkar vara rätt för min lilla idé... Det här med PUL, finns det någon man kan fråga under sekretessavtal? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finns mig veterligen inga färdiga system för det ändamålet. Däremot finns JReviews (kostar) till Joomla. Bra men fruktansvärt komplext, som allt annat när det gäller Joomla.
Drupal har då desto bättre, men då får du nog sitta i några nätter för att få det bra. Du har tänkt dig ungefär som Reco.se? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det var en del liv om doktorsguiden . se för ett tag sedan också. Om detta strider mot PUL så borde dom fått problem också?!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
daniel,
Tack för tipset. Har tittat lite på Jreviews och $99 är ju överkomligt. Det är bara det att jag har lite problem med att förstå alla "ins and outs" i Joomla. Kanske skulle satsa lite tid på att lära mig det först... Är det lika jobbigt att lära sig Drupal som joomla? Reco.se var en intressant länk, men jag har tänkt mig att nisha in mig lite. Om jag återgår till exemplet med billackeraren så kan man ju tänka sig att rating-funktionen finns på en site med andra bilrelaterade tjänster (köp & sälj, hitta service verkstad för din bil, forum, mektips, etc). Det är lite mer åt det hållet jag tänkte gå, med rating-funktionen som en del av en större site, kanske mest som trafikdragare och möjilgen för att generera lite reklamintäkter. Börjar inse att mitt projekt är lite större än jag först trodde... Eller var det tekniken du menade? Isåfall är det ganska nära, om man istälelt för sökord har företag inom den branch jag tänkt mig, och kan välja ort etc för att få en listning på "lackerare"... Conth Intressant. Enligt länken nedan verkar doktorsguiden.se dock ha lyckats krinngå PUL genom att i) använda sig av offentliga uppgifter och ii) ha skaffat sig ett utgivarbevis. Undrar om det är svårt och vad som krävs... Omdömena kan dock inte vara offentliga handlingar på samma sätt som registret över läkare, men det verkar de komma undan med? http://www.doktorsguiden.se/vanliga-...-vill-tas-bort Man får mycket intressanta svar och uppslag här på wn ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|