Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fakturera utanför sitt verksamhetsområde

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-13, 15:19 #1
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
forngrens avatar

Hej,

Kan jag via mitt EF fakturera arbeten som ligger långt utanför mitt egentliga verksamhetsområde?

Jag är egentligen registrerad som datakonsult hos skv, men har gjort lite gårdsarbete åt en granne. Som jag ser det borde det inte vara något hinder, eftersom att det är ju näringsverksamhet och inte en anställning. I timmar ligger det omkring 10-20h på en månad, två månader i rad.

Tacksam för svar
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-13, 17:04 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by forngren@Jul 13 2008, 15:19
Hej,

Kan jag via mitt EF fakturera arbeten som ligger långt utanför mitt egentliga verksamhetsområde?

Jag är egentligen registrerad som datakonsult hos skv, men har gjort lite gårdsarbete åt en granne. Som jag ser det borde det inte vara något hinder, eftersom att det är ju näringsverksamhet och inte en anställning. I timmar ligger det omkring 10-20h på en månad, två månader i rad.

Tacksam för svar
Intäkter kan du för det mesta fakturera från ganska vitt skilda verksamhetsområden utan problem enligt min egen erfarenhet, det är värre om du dra av kostnader. Men om du inte har några särskilda kostnader för den andra verksamheten tror jag inte du ska få några problem med skattmasen, de ser det bara som positivt att du drar in stålar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-13, 17:37 #3
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Instämmer med ConnyWesth

Jag pratade för ett par år sedan med skattemyndigheten när jag fick ett större jobb långt utanför mitt verksamhetsområde. Då var rådet att jag inte behövde ändra verksamhetsområdet om det inte var något som jag räknade med som skulle fortsätta och bli en betydande del av verksamheten. När det gällde avdrag för kostnader så var svaret att om det fanns en rimlighet mellan dem och intäkten, dvs det skulle gå plus, så var det inga problem. Skulle kostnaderna däremot blir stora och t.o.m. större än intäkten initialt så rekommenderades jag att ändra/utöka verksamhetsområdet.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-13, 19:11 #4
forngrens avatar
Flitig postare

Flitig postare
forngrens avatar

Citat:
Originally posted by Ciffan@Jul 13 2008, 17:37
Instämmer med ConnyWesth
Jag pratade för ett par år sedan med skattemyndigheten när jag fick ett större jobb långt utanför mitt verksamhetsområde. Då var rådet att jag inte behövde ändra verksamhetsområdet om det inte var något som jag räknade med som skulle fortsätta och bli en betydande del av verksamheten. När det gällde avdrag för kostnader så var svaret att om det fanns en rimlighet mellan dem och intäkten, dvs det skulle gå plus, så var det inga problem. Skulle kostnaderna däremot blir stora och t.o.m. större än intäkten initialt så rekommenderades jag att ändra/utöka verksamhetsområdet.
Tackar och bockar, här på wn för man svar på mer än vad man frågar efter
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-13, 20:45 #5
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Till oss har dem sagt att det mer eller mindre inte spelar någon roll om det förekommer ett par faktureringar utanför sitt verksamhetsområde om året... så länge dessa jobb inte blir den primära inkomstkällan är det inga problem.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-18, 20:11 #6
lamadjurets avatar
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
lamadjurets avatar

Reg.datum: Mar 2007
vad händer om man är en sann entreprenör och verkligen vill syssla med "allt" som levererar pengar!!! vilket verksamhetsområde ska man skriva till skatteverket?
lamadjuret är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 03:16 #7

Citat:
Originally posted by lamadjuret@Sep 18 2008, 20:11
vad händer om man är en sann entreprenör och verkligen vill syssla med "allt" som levererar pengar!!! vilket verksamhetsområde ska man skriva till skatteverket?
Du måste räkna upp allaområden som du vill göra affärer inom..... I synnerhet om du vill dra av kostnader inom det området...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017