Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Göra hela sidan tillgänglig för sökmotorerna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-12, 18:45 #1
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Medlem

Förr när jag satt och kodade mina sidor själv i html var det aldrig problem med att få sökmotorerna att indexera alla sidorna och tilldela dem pagerank. Nu när jag har skaffat programmerare som gör sidorna är det dock inte så enkelt.

Tex har inga av underkategorierna på Butiker.se (tex www.butiker.se/mc.asp?cid=164&Hcid=157&Macid=157 osv) blivit tilldelade någon pr från Google fast sidorna har legat uppe i över fyra månader. Vad beror det på? Trots 0 i pr finns de indexerade i katalogen fast de verkar inte få så bra placering.
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-12, 19:09 #2
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Det har skivits en hel del i den här tråden, som bör ge lite svar på detta.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-12, 22:56 #3
Medlem

Medlem

Tack för hänvisningen. Det förklarar säkert varför en del på sistone inte fått någon ändrad pr, men min sajt lades ut för 4,5 månader sedan vilket är rätt länge plus att alla övriga sidor (dvs sidor som inte genereras från databasen) på butiker.se har fått pr tilldelad.

Det verkar alltså inte som det har med det att göra utan snarare att Google helt enkelt väljer att inte tilldela sidorna någon pr.
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-12, 23:32 #4
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Christian O@Sep 12 2004, 18:45
Tex har inga av underkategorierna på Butiker.se (tex www.butiker.se/mc.asp?cid=164&Hcid=157&Macid=157 osv) blivit tilldelade någon pr från Google fast sidorna har legat uppe i över fyra månader. Vad beror det på? Trots 0 i pr finns de indexerade i katalogen fast de verkar inte få så bra placering.
För att få PR på de där sidorna bör du använda dig av någon sorts omskrivning av adresserna så du får tex. www.butiker.se/164/157/157.html istället för din långa krångliga adress. Detta har diskterats tidigare. Sök på tex mod_rewrite här på WN så hittar du flera trådar, både för Apache och IIS.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 09:22 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders
Citat:
Ursprungligen postat av Christian O
För att få PR på de där sidorna bör du använda dig av någon sorts omskrivning av adresserna så du får tex. www.butiker.se/164/157/157.html istället för din långa krångliga adress. Detta har diskterats tidigare. Sök på tex mod_rewrite här på WN så hittar du flera trådar, både för Apache och IIS.
Problemet många beskriver är att deras sidor inte blir indexerade/spindlade. Det är alltså inte det som är problemet här; sidorna finns i Google och går att söka fram. Frågan är hur en mod_rewrite skulle få hans sidor att erhålla en synlig PR?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 10:35 #6
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

1) Istället för att lägga filerna i underkataloger med mod_rewrite så rekommenderar jag att använda urler i stil med visa_butik,10,120,1000.html då du inte behöver krångla med urler till bilder osv.

2) PR till sidorna avgörs av hur mycket PR sidorna som LÄNKAR till dom har. Dvs, länkar du till dom direkt ifrån din förstasida som har PR X, så får dom en del utav PR X. Inga länkar - ingen PR.

Just nu syns det ingen PR överhuvudtaget i googles toolbar, eftersom google inte uppdaterat sin )externa) PR på länge.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 11:29 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Robert@Sep 13 2004, 09:22
Problemet många beskriver är att deras sidor inte blir indexerade/spindlade. Det är alltså inte det som är problemet här; sidorna finns i Google och går att söka fram. Frågan är hur en mod_rewrite skulle få hans sidor att erhålla en synlig PR?
Det jag menade var att PR avtar väldigt fort när man har dynamiska adresser. PR från länkande sidor räcker sällan till för att lyfta en dynamisk adress, det gör det däremot om man har en "statisk" adress genom mod_rewrite. Detta är dock mina egna observationer.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 11:44 #8

Mjaaa.. jag tror inte att google räknar så. Däremot så fördelas ju din pr jämt utöver alla urler du länkar till.
Jag märker detta väldigt tydligt på min sida där jag har många många dynamiska urler och ett mindre antal fasta länkar. De fasta länkarna får över tid en pr som ligger ~PR på huvudsidan minus 1,2 medans de dynamiska sällan kommer över 0.

PR verkar bedömnas lite efter hur länge en url har funnits också (min egna lilla observation), så det kan vara en dålig ide att flytta runt / döpa om dokument.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 12:00 #9
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
Skaffa länkar utifrån, inte bara till diin startsida utan även till undersidor.
Se till att länka internt mellan dina olika sidor (inte i navigeringen) i text & bilder.
Det ökar din PR markant.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 12:22 #10
Roberts avatar

Roberts avatar

PR distribueras via sidor, inte siter om man nu ska märka ord. Hans interna länkar borde skyffla PR (enligt den algorithm som många inte förstår sig på; även jag fattar 0 av den matematiken) emellan sina egna sidor. Anledningen till att "första sidan" på en site har mest PR är väl att flest externa sidor pekar på den. Undersidor ärver ner lite PR från denna etc.

Att butiker.se har 0PR på undersidorna beror (fortfarande) på att ingen updatering har gjorts av Google på snart 3 månader (~80dagar). Jag har även nya, icke dynamiska sidor som är indexerade men har PR0, alla har vi detta problem just nu.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017