Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SPAM

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-11, 08:44 #1
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv

Det bör väl räknas som oönskad e-post gentemot mina användare. Vad kan jag göra.

Jag har tidigare kontaktat företaget INNAN lagen trädde i kraft och bad dem upphöra, vilket de också gjorde, men nu har de startat med det hela igen. Kan jag gå via konsumentverket eller blir det till att anlita jurist?

Alla råd och erfarenheter mottages tacksamt.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 10:20 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Skriv till dem + kopia till deras abuse. Spärra deras IP-nummer, ändra formuläret så de bara är inloggade som kan använda det, om det nu går att skicka till andra än dig..
Är din site näringsverksamhet så är det väl tveksamt att KO är rätt myndighet, borde ju isf vara mottagarna som anmäler, men risken finns ju att du kan bli straffad för deras spam, är ju du som ansvarar för sajten och funktionen.

Jurist kan ju bli en kostsam affärer är avsändaren från Sverige?
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 12:16 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Skriv till dem + kopia till deras abuse. Spärra deras IP-nummer
Gjort redan vid förra tillfället, Chello verkar inte så intresserade. Att spärra ip är inte så lyckat eftersom många sitter på dynamiskt.
Citat:
ändra formuläret så de bara är inloggade som kan använda det, om det nu går att skicka till andra än dig..
Har funderat på det, men det krånglar till förfarandet, det handlar om en annonssajt (som syns i min signatur)
Citat:
Är din site näringsverksamhet så är det väl tveksamt att KO är rätt myndighet, borde ju isf vara mottagarna som anmäler, men risken finns ju att du kan bli straffad för deras spam, är ju du som ansvarar för sajten och funktionen.
Japp, näringsverksamhet är det. Med risk för att själv åka på storsläggan har jag har lagt till följande i alla utgående meddelande som är svar:
Citat:
Innehåller detta brev reklam för en tjänst / produkt som inte är relaterad
till kurslitteratur.se? Anmäl i så fall detta mail till
http://www.epostreklam.konsumentverket.se/, kopiera in hela innehållet
i formuläret på deras sida.
Förutom detta anges även avsändarens ip, läsare och när mailet är skickat. Dessutom anges det tydligt vid mailformuläret att reklam är absolut förbjudet. Sist jag kontaktade dem hävdade de att det inte var reklam "det är enbart för att informera att vi finns" <_<
Citat:
Jurist kan ju bli en kostsam affärer är avsändaren från Sverige?
Och avsändaren är från Sverige, de har kontor på söder i sthlm.

Jag har kontaktat dem igen (via mail) för att få deras ip i mailheadern (i deras eventuella svar) så jag kan knyta deras spam till dem.
Oläst 2004-09-11, 12:21 #4
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Är detta "Tipsa en kompis" som formuläret gäller?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 12:52 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Hur kan ett företag använda sig av din sida för att skicka sina mail/meddelanden? Det låter som om du har en ingång någonstans som behöver täppas till.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 13:04 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Är detta "Tipsa en kompis" som formuläret gäller?
Nej, svar på annonser.
Kod:
Hur kan ett företag använda sig av din sida för att skicka sina mail/meddelanden? Det låter som om du har en ingång någonstans som behöver täppas till.
Det går inte att logga in om man inte har ett konto (iaf vad jag har sett, har provat att hacka min egen sajt utan framgång). Att skicka reklammail är inte konstigare än att ngn skickar reklammail via idgs, blockets eller ngn annan köpochsäljsajts formulär.
Oläst 2004-09-11, 15:23 #7
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Davves avatar

Skriv att endast svar på annonser är tillåtet och allt annat är förbjudet. Visa på denna sidan deras ip så att de vet att de är kontrollerade. Kolal hur vi gjort: www.komis.se/formular.asp?id=4959
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 15:28 #8
rikardh rikardh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
rikardh rikardh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Sök igenom alla medelanden som skickas och stoppa de som innehåller "förbjudna ord"
rikardh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 15:34 #9
Davves avatar

Davves avatar

Ett annat sätt är som vi gör med de som mailar ändå, vi tar en kopia på varje skickat svar, innehåller det annat än svar på annonsen så svarar vi på det mailet och vill ha en förklaring inom 24 timmar, kommer inte personen ifråga med en vettig förklaring och ursäkt inom den angivna tiden så skickar vi det vidare till konsumentverket. Detta har skrämt många...
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 16:21 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Davve@Sep 11 2004, 15:34
Ett annat sätt är som vi gör med de som mailar ändå, vi tar en kopia på varje skickat svar, innehåller det annat än svar på annonsen så svarar vi på det mailet och vill ha en förklaring inom 24 timmar, kommer inte personen ifråga med en vettig förklaring och ursäkt inom den angivna tiden så skickar vi det vidare till konsumentverket. Detta har skrämt många...
Inte så dumt kanske att visa upp IP, men det avskräcker inte de som vill svara seriöst?

En annan sak med att svara på mailet, hur vet man att de angivit korrekt mailadress? I detta fallet har de hittat på adresser, jag ser att det är samma person på deras ip-nummer.

Jag tar kopia på varje mail sedan det uppdagades att folk gör reklam, jag var lite godtrogen de första åren sidan fanns
Citat:
Sök igenom alla medelanden som skickas och stoppa de som innehåller "förbjudna ord"
Har funderat på det med, det är bara så himla fantastiskt att folk inte kan hålla sig till det lagar och regler som finns uppsatta. Som det är nu blockar jag vissa avsändaradresser.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017