FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Denna tråd är riktad till de annonser som inte är baserade på affiliate nätverk utan knutna avtal där du sålt en annonsplats i en månad etc.
Hur går det till? Träffas ni och skriver ett avtal? Reser du mycket, för att träffa personen i fråga och skriva avtalet? Berätta lite om hur en sådan träff går till. tips m.m. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har knutit avtal på distans. Vi mailade och faxade avtalet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag använder mailkonversationen endast, har inga avtal som skrivs. Kanske borde börja fundera på det, även om signaturer inte är ngt krav för att avtal ska komma till stånd (bortsett från bland annat fastighetsavtal).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Beror väl mycket på vilket belopp det handlar om. Mail räcket gott och väl som avtal så länge som pris, leverans och kundens godkännande finns.
För större belopp är det väl bara att faxa eller skicka per post. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så det räcker alltså med ett skriftligt avtal på epost? det känns som att om det skulle bli problem så håller inte det i rätten. jag behöver lite mer kött på benen innan ja sätter igång med min sida när det gäller detta ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
|
|||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Kanske är läge att plugga en fempoängare avtalsrätt? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hittils när jag har gjort avtal så har jag och köparna handlat i god tro. Dvs, vi kommer överrens om pris och längd. Sedan lägger de upp annonsen och jag startar överföringen av pengarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skaffa avtal med något känt inkasso företag och låt de sköta alla som inte betalar och koncentrera dig istället på att få annonsörer istället för att tänka på saker som rätten innan du ens har en kund som vill ingå avtal med dig. Jag brukar själv hålla mig till mail, dock vill ofta större företag ha avtal med dig och då skriver vi sådant och faxar mellan varandra. Sedan fakturerar jag i förskott och när jag fått betalt för första faktura så lägger jag in annonsen. Sedan skickar jag fakturor enligt avtal, vilka fortfarande är i förskott, skulle det hända att jag inte får betalt så plockar jag bort annonsen och ser avtalet brutet. Om jag låtit annonsen ligga men ändå inte får betalt så skickar jag ärendet till min inkasso partner och de löser resten Detta kan nog fungera även för dig |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Davve har helt rätt. Juridik och lagstiftning i alla ära, men hur många här har varit i tingsrätten pga ett brutet avtal?
Jag menar inte att man kan eller bör bryta avtal hur som helst. Jag menar bara att det är svårt och tidskrävande att genom lag tvinga en ovillig part att fyllfölja ett avtal. Vad gäller annonser så är det brukligt att säljaren betalar i förskott. Som köpare så är man noga med att säljaren har f-skatt och att kontonumret dit pengarna betalas faktiskt tillhör det säljande företaget. Ett sådant förfarande är många gånger tryggare än vad ett skriftligt och signerat avtal någonsin kan bli. Tyvärr så kan man aldrig helt eliminera risken för att bli lurad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||