FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
uppendarligen funkade ju lasses taktik, vi vann ju?
Och sålänge vi gör det finns det inte mycket att klaga på. Citat:
Vilka målchanser menar du? utom sveriges två felpassar så tycker jag inte grkland skapade någonting. Men du kanske kolla på någon annan match? ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Medlem
|
Visst vann vi men berodde det på taktiken?
Enligt mig så är svaret på den frågan NEJ, vi vann pga av att 3 spelare visade sin intelligens på planen och ett 1 spelare visade vilja. Ska vi försöka bryta ner taktiken så kan den kort sammanfattas säkerhet bakåt framför allt med långa bollar upp mot anfallare. Önskar att jag kunde visa dig taktikblocket och rita och förklara nu. (Ja jag har ett taktikblock.) Nej jag missade inte förra EM, missar väldigt sällan en fotbollsmatch. Grekland fick igenom sin diagonalboll flera ggr, det är inte bara skott på mål som räddas av målvakten som är riktigt farligt, den största anledningen till att det blir mål ligger oftasts tidigare i spelet än själva målchansen. Ska man spela som Sverige krävs det 3 ingridienser varav Sverige bara hade 1. 1. Du måste ha en forward som är en riktigt duktig target som kan vinna sin kamp mot backen och plocka ner bollarna för mittfältet att arbeta vidare med, där har vi en av dom bästa i världen på just det även om han hade det svårt iom att han var punktmarkerad av en back somhade ytterligare en back som understöd som är enorma på att ta bort just den typen av bollar. Det har varit Greklands signum under lång tid nu. 2. Du måste ha ett mittfält som kan ge anfallaren det understöd han behöver och ta hand om andrabollarna för att fortsätta anfallet, det saknades på det svenska innermittfältet iom att Daniel Andersson knappt har en offensiv gen i sin kropp och för att Anders Svensson var satt i en defensiv roll. 3. Du måste ha backar som kan slå bollar med stor precision upp på anfallaren så att han slipper springa 15 meter för att kunna göra något med bollen, det saknas helt visst Mellberg och Hansson är riktigt bra på att ta bort motståndare men det är knappast några bollgenier. Ska vi då gå över till defensiven. Grekland fick slå sin diagonal ostörda vilket gav att den gick hem nästan varje gång, just den typen av diagonalboll som går farm är en farlighet i sig själv iom att du får motståndarens backlinje i rörelse. För att motverka det så handlar det inte om någon huvudlös press vilket du verkar tro utan det är väldigt små justeringar det handlar om. Vi kan börja på sidan från vilket passningen slås, vilket i den här matchen var Greklands högerkant. Där ska en forward ta några meter längre upp samt lite ut mot kanten för att störa passningsvägen in till mittbacken samtidigt som yttermittfältaren tar några meter upp för att kunna störa uppspelet. Samtidigt på andra kanten så tar yttermittfältaren en position lite längre in i planen för att kunna understödja innermittfältet om en passningn går in i mitten istället för den långa passningen. Ytterbacken går närmre den spelare som ska vara mottagare för passningen antingen för att kunna bryta bollbanan eller för att direkt kunna hamna i ett pressavstånd tidigare för att kunna störa behandlingen av bollen vid mottagningen. Observera att det inte på något sätt handlar om att försöka sno bollen av backlinjen utan att det handlar om att sänka kvaliten på passningen som slås samt att försvåra för bollmottagaren att kunna göra något av passningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det säger kanske att lasse vet hur sverige ska spela? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Du kanske inte upptäckt det, men landslagets framgång har de senaste åren byggts på ett organiserat defensivt spel, är det inte lite dumt att försöka ändra på det för en match? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Medlem
|
För att böraja med Ara.
Grattis du kunde söka på Lagerbäck på Wikipedia!!! Tror du att du kan hitta lite om spelsystem och taktik också? Visst Sverige har tagit sig till 5 raka mästerskap där Mr Lagerbäck har varit med och styrt, hur har det gått sen då? Visst vidare från gruppen för det mesta och sen åkt ut direkt, mot Senegal och Holland med ett visst oflyt men vi får inte lömma den totala handlingsförlamningan när vi skulle försvara oss till en seger mot Tyskland. Det är en stor skillnad på ett kvalspel och ett slutspel, i ett kvalspel så kan du gnata till dig ett oavgjort resultat och det kan räknas som en seger för du har ett antal matcher på dig att ta dina poäng i ett slutspel så är ett oavgjort resultat närmre än förlust, detta gäller i gruppspelet sen så är det vinna eller försvinna som gäller. Då går det inte att gnata sig till en seger i 99 fall av 100. Grekland lyckades ju sist hör jag då någon säga, ja det gjorde dom för att dom var nästan kliniska på fasta situationer och hade vassa kontringar, hur avgjordes t.ex. finalen. Grekland av idag är inte lika kliniska i sitt kontringsspel och i sina fasta situationer, vilket vi ska vara riktigt glada för. Så till BigKahuna. Har du ens läst vad jag har skrivit? Att vi höll nollan beror inte på att Lagerbäck gjorde nåt taktiskt geni drag utan på Grekernas oförmåga att utnyttja de blottor som fanns. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
vad kräver du av lasse för att du (om många andra) ska vara nöjda?
fler som tar upp ämnet http://www.fotbollsexpressen.se/FotbollsEx...fansens-hjartan Och det va också där för jag citera wikipedia. Citat:
Citat:
Men lite beröm ska du få rille77, du visar att ät intresserad av fotboll och har säkert tränat något lag i div 7 östra dalarna. Det finns många bra tränare och sen finns det många som får betalt (ganska mycket) för att träna lag och det borde finnas en anledning varför iär den enda typen och lasse den andra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||||
|
||||||
Medlem
|
Citat:
Han har aldrig visat att han har vad som krävs när det verkligen gäller. Det där lilla extra som vissa tränare har att våga tro på sina spelare och kunna få dom att lyfta ett steg till. Citat:
Det är nog det som jag saknar mest hos Lagerbäck, det finns spelare med både kunnande och kreavitet i den svenska truppen. Citat:
Vad har lasses år med dom blottor som fanns i den svenska defensiven att göra? För att det fanns stora blottor måste du ha sett. Citat:
![]() Nej jag har aldrig tränat ett lag i Div 7 östra dalarna, har hållit mig lite högre upp i seriesystemet både som spelare och tränare. Har från födseln så gott som levt fotboll, född i en fotbollstad i en fotbollsfamilj med en fotbollspelande/tränande bekantskapskrets/släkt som spänner från div 5 till SM-guld så du kan ju räkna ut vad som är det stora samtalsämnet på släktmiddagar och grillkvällar. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är ganska nyss hemkommen från Salzburg och EM. Kul att Sverige vann även om jag var mer intresserad av att se en bra match än jag brydde mig om vilka som vann och det tycker jag väl inte direkt att det var. Det var långt ifrån EM-klass grekerna visade upp och Sverige lyckades för en gångs skulle utnyttja några chanser vilket nog var otroligt viktigt för fortsättningen. Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att Grekland drabbades av någon slags kollektiv rädsla / nervositetet på grund av den press de kände på sig sedan sist. Alla var rädda att misslyckas och då gör man ofta just det.
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
Nykomling
|
Å andra sidan är det nästan lite sött när det sitter människor hemma med sin taktiktavla (som kanske t.o.m. gått steg 1 i en tränarutbildning) och kritiserar Lagerbäck & co. En ledarstab som levt och tränat med laget i veckor, har erfarenhet av såväl otaliga kval, som slutspelsmatcher och har specialstuderat motståndarna i sömmarna.
Hmmm, vem vet bäst hur man ska möta Grekland tro? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|