Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skall ni fira kröningen i av Gustav Vasa imorgon?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-05, 20:25 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 5 2008, 19:42
Citat:
Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 19:36
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 5 2008, 19:24
Citat:
Jag undrar verkligen hur det känns att vara stolt över sitt land, att vara glad på nationaldagen och fira sitt land. Jag avundas verkligen norrmännen, amerikanerna och de andra.
I ett land där man skippar nationalsången på skolavslutningen för att inte reta upp någon så blir det nog aldrig något annat än en dröm, tyvärr.
Varför ska man vara stolt för sitt land? Ska man vara stolt över något är det väl vad man själv åstadkommit för sig själv, andra och jorden i stort och inte ett enstaka litet land.... Om det nu är så nödvändighet att vara stolt öht...

Vilken otrolig inställning Ska man bara vara stolt över vad man själv har åstadkommit? Jag ger fan i att ens kommentera.

Njae, men har man ingen del i det hela själv så känns det väl inte så nödvändigt att känna något alls. Det är snarare det som i förlängningen ger upphov till de negativa effekterna som stolthet har fått. Det som för det mesta förknippas med stolthet ger ofta upphov till ett grupptänkande vi och dom som inte är speciellt lyckat oavsett om det handlar om en arbetsplats eller ett land. Gillar personligen inte ordet öht. Därmed inte sagt att man inte kan vara glad för någon annans skull oavsett anledning om det nu var det du försökte antyda....

Jag är deprimerad nu.
Det finns det tydligen medicin mot. Men du kan vara lugn, jag ska heja på Sverige på tisdag nere i Salzburg.
Oläst 2008-06-05, 20:26 #22
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Jag kan känna mig stolt över att vara svensk ibland. Sverige är ett litet puttefnaskland som utifrån sin lilla folkmängd har åstadkommit ganska mycket i världen. Om jag däremot ska analysera min stolthet med den rationella delen av min hjärna, så inser jag ganska snart att jag inte har någonting att vara stolt över. Eftersom mitt bidrag till den svenska nationens framgångar, så här långt, har varit ganska futtigt.
Att Sverige inte har någon riktig nationaldag beror på att vi inte varit inblandade i några krig på mycket länge. Det kanske är något att vara stolt över?
Jag ska inte fira nationaldagen.
Självklart skall man vara stolt över Sverige, dom värden vi står för. Sedan finns grupper i vårt samhället som dra skam över vår flagga och nation, det är dom grupperna som har gjort flaggan till sitt varumärke.
Men varför jag startade den här tråden, var mest ironiska i , varför fira vi nationaldagen 6:e, för Gustaf Vasa kröktes då..
En Jänkare vet varför han fira 4:e Juli
Norrmannen varför han fira 17:e Maj
Men Svensken vet inte varför han har fått ledigt på 6:e juni för att vifta med flaggor.
Jag tar ledigt imorgon jag med men det är enbart för att fira födelsedagar och inte för att det råkar vara nationaldagen =)
Oläst 2008-06-05, 20:33 #23
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Sverige är ett land som håller på att kollapsa från insidan.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 20:58 #24
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 5 2008, 20:25
Det finns det tydligen medicin mot. Men du kan vara lugn, jag ska heja på Sverige på tisdag nere i Salzburg.
Medicin hjälper inte när det är trångsynta människor är problemet. Det skiter sig i Salzburg är jag rädd.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 20:59 #25
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Medicin hjälper inte när det är trångsynta människor är problemet. Det skiter sig i Salzburg är jag rädd.
Det tror jag nog också. Hehe, så oliktänkande är trångsynta? Tjena. Kina kanske skulle passa dig bättre?
Oläst 2008-06-05, 22:16 #26
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Citat:
Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 20:58
Citat:

Det tror jag nog också. Hehe, så oliktänkande är trångsynta? Tjena. Kina kanske skulle passa dig bättre?

Där finns en anledning att fira, man får vara oliktänkande i Sverige.

För min del blir det väldigt lungt, hissa flaggan och njuta av att vara ledig i det härliga sommarvädret.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 22:18 #27
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Jag kan hålla med klein om att högerextrimister tyvärr har missbrukat svenska flaggan och använder den i deras "marknadsföring". Vilket är så synd. Därför är det extra viktigt oavsett min utländska bakgrund eller du som är född här, alla vi måste börja använda flaggan mer. Varför inte fira nationaldagen med flagga och sång? De som verkligen uppskattar Sverige är de som har sett andra delar på vår planet och är väl medvetna om hur bra vi har det här.

Ett gott råd från mig till alla er: Var stolta över vår flagga och fira så det ryker imorgon. Låt inte högerextrimistkräken missbruka något som tillhör 9 miljoner människor där alla är lika värda! Låt oss tillsammans vända den här trenden!
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 22:33 #28
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Varför är nationaldagen en röd dag? Vi får knappt fira dagen. Vi får inte sjunga vår nationalsång eller hissa flagga. Nej, ska nationaldagen vara en röd dag ska man även få fira den. Löjligt att man måste ta så pass mycket hänsyn till andra kulturer i det här landet att vi inte ens får fira vårt eget land.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 23:00 #29
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by se7en@Jun 5 2008, 22:18
Jag kan hålla med klein om att högerextrimister tyvärr har missbrukat svenska flaggan och använder den i deras "marknadsföring". Vilket är så synd. Därför är det extra viktigt oavsett min utländska bakgrund eller du som är född här, alla vi måste börja använda flaggan mer. Varför inte fira nationaldagen med flagga och sång? De som verkligen uppskattar Sverige är de som har sett andra delar på vår planet och är väl medvetna om hur bra vi har det här.

Ett gott råd från mig till alla er: Var stolta över vår flagga och fira så det ryker imorgon. Låt inte högerextrimistkräken missbruka något som tillhör 9 miljoner människor där alla är lika värda! Låt oss tillsammans vända den här trenden!
Bästa vore om alla invandrare började använda flaggan oftare , då kommer SD,ND, VAM och allt vad dom hetter, börja använda andra symboler, för då inte flagga lika intressant längre som symbol, då får flaggan en annan innebörd och andra värden.

I USA är flaggan det som förenar en väldigt splittrad nation, man hissar flaggan varje och har respekt för den.

Vi har faktiskt mycket att vara stolta över i Sverige, att vi generösa emot andra länder som har det sämre än oss, vi tar emot människor som kommer hit krigsdrabbade länder och vi har bra en regering som klara få fart på Sverige.

Det skall bli 30 grader varmt i Fjållträsk City imorgon, aldrig jag åker in till stan, mycket skönare här ute på Värmdö...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 23:07 #30

Citat:
Originally posted by HenSod@Jun 5 2008, 22:33
Varför är nationaldagen en röd dag? Vi får knappt fira dagen. Vi får inte sjunga vår nationalsång eller hissa flagga. Nej, ska nationaldagen vara en röd dag ska man även få fira den. Löjligt att man måste ta så pass mycket hänsyn till andra kulturer i det här landet att vi inte ens får fira vårt eget land.
Får du väl visst det? Bero lite på hur du använder våra national symboler. Står du med Duffy Beer i ena hander och heila med den andra handen, bär grön bombar jackar med armbindel med blåsippa på , samtidigt sjunger nationalsången falskt, samtidigt som en grupp förskrämmda flyktingbarn från Afrika tittar på, kanske folk bli knepiga emot dig.

Men vill du sjunga Nationalsången imorgon och vifta med Svenska flaggan kommer antaligen ingen som hindra dig. Vår nationalsång är ingalunda särskilt vacker , bättre vore kanske att ta Ulf Lundells öppna Landskap istället eller någon avcornelis vreeswijk visor.

Notera att Cornelis Vreeswijk aldrig blev Svensk medborgare ändå anses han vara vår tid mest hyllande vissångare, han lärde sig Svenska genom läsa fantomen.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017