Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skall ni fira kröningen i av Gustav Vasa imorgon?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-05, 18:30 #11
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Svärmor kommer på besök så flaggor skall införskaffas och vad lunchtid beger vi oss till Slottsskogen i Göteborg för att vifta på flaggorna, äta förberedda smörgåsar och lyssna på musik från Göteborgs Symfoniker.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 19:14 #12
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Ara@Jun 5 2008, 16:25
jag ska fira, tycker det är lite tråkigt att sverige inte har någon "riktig" nationaldag som tex usa eller norge.
Vi har väl inte varit särskilt framgångrika i några krig. Norge fira 17:e Maj för dom slapp Svenskarna. Vi fira väl 6:e Juni för att vi slapp Danskarna. Eller om det nu är 1809 års regeringsform som man fira..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 19:24 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Thir13teen@Jun 5 2008, 17:07
Jag undrar verkligen hur det känns att vara stolt över sitt land, att vara glad på nationaldagen och fira sitt land. Jag avundas verkligen norrmännen, amerikanerna och de andra.
I ett land där man skippar nationalsången på skolavslutningen för att inte reta upp någon så blir det nog aldrig något annat än en dröm, tyvärr.
Varför ska man vara stolt för sitt land? Ska man vara stolt över något är det väl vad man själv åstadkommit för sig själv, andra och jorden i stort och inte ett enstaka litet land.... Om det nu är så nödvändighet att vara stolt öht...
Oläst 2008-06-05, 19:35 #14
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag tror att vi som bor utanför Sveriges gränser antagligen firar Sveriges nationaldag mer än man gör i Sverige. Kanske inte på så typiskt svenskt sätt (med smörgåstårta eller vad det nu skulle kunna vara) men ändå - en bra anledning att träffas och göra något tillsammans! Att det infaller samma dag som TT Senior Race day här på Isle of Man gör att vi också är lediga.
Oläst 2008-06-05, 19:36 #15
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Jag undrar verkligen hur det känns att vara stolt över sitt land, att vara glad på nationaldagen och fira sitt land. Jag avundas verkligen norrmännen, amerikanerna och de andra.
I ett land där man skippar nationalsången på skolavslutningen för att inte reta upp någon så blir det nog aldrig något annat än en dröm, tyvärr.

Varför ska man vara stolt för sitt land? Ska man vara stolt över något är det väl vad man själv åstadkommit för sig själv, andra och jorden i stort och inte ett enstaka litet land.... Om det nu är så nödvändighet att vara stolt öht...
Vilken otrolig inställning!! Ska man bara vara stolt över vad man själv har åstadkommit? Jag ger fan i att ens kommentera.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 19:42 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 5 2008, 19:24
Citat:

Vilken otrolig inställning Ska man bara vara stolt över vad man själv har åstadkommit? Jag ger fan i att ens kommentera.
Njae, men har man ingen del i det hela själv så känns det väl inte så nödvändigt att känna något alls. Det är snarare det som i förlängningen ger upphov till de negativa effekterna som "stolthet" har fått. Det som för det mesta förknippas med stolthet ger ofta upphov till ett grupptänkande "vi och dom" som inte är speciellt lyckat oavsett om det handlar om en arbetsplats eller ett land. Gillar personligen inte ordet öht. Därmed inte sagt att man inte kan vara glad för någon annans skull oavsett anledning om det nu var det du försökte antyda....
Oläst 2008-06-05, 19:56 #17
Thir13teens avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 19:36
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 5 2008, 19:24
Citat:

Vilken otrolig inställning Ska man bara vara stolt över vad man själv har åstadkommit? Jag ger fan i att ens kommentera.

Njae, men har man ingen del i det hela själv så känns det väl inte så nödvändigt att känna något alls. Det är snarare det som i förlängningen ger upphov till de negativa effekterna som "stolthet" har fått. Det som för det mesta förknippas med stolthet ger ofta upphov till ett grupptänkande "vi och dom" som inte är speciellt lyckat oavsett om det handlar om en arbetsplats eller ett land. Gillar personligen inte ordet öht. Därmed inte sagt att man inte kan vara glad för någon annans skull oavsett anledning om det nu var det du försökte antyda....
Jag är deprimerad nu.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 19:59 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Jag kan känna mig stolt över att vara svensk ibland. Sverige är ett litet puttefnaskland som utifrån sin lilla folkmängd har åstadkommit ganska mycket i världen. Om jag däremot ska analysera min stolthet med den rationella delen av min hjärna, så inser jag ganska snart att jag inte har någonting att vara stolt över. Eftersom mitt bidrag till den svenska nationens framgångar, så här långt, har varit ganska futtigt.

Att Sverige inte har någon riktig nationaldag beror på att vi inte varit inblandade i några krig på mycket länge. Det kanske är något att vara stolt över?

Jag ska inte fira nationaldagen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 20:03 #19

Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 5 2008, 19:59
Jag kan känna mig stolt över att vara svensk ibland. Sverige är ett litet puttefnaskland som utifrån sin lilla folkmängd har åstadkommit ganska mycket i världen. Om jag däremot ska analysera min stolthet med den rationella delen av min hjärna, så inser jag ganska snart att jag inte har någonting att vara stolt över. Eftersom mitt bidrag till den svenska nationens framgångar, så här långt, har varit ganska futtigt.

Att Sverige inte har någon riktig nationaldag beror på att vi inte varit inblandade i några krig på mycket länge. Det kanske är något att vara stolt över?

Jag ska inte fira nationaldagen.
Självklart skall man vara stolt över Sverige, dom värden vi står för. Sedan finns grupper i vårt samhället som dra skam över vår flagga och nation, det är dom grupperna som har gjort flaggan till sitt varumärke.

Men varför jag startade den här tråden, var mest ironiska i , varför fira vi nationaldagen 6:e, för Gustaf Vasa kröktes då..

En Jänkare vet varför han fira 4:e Juli
Norrmannen varför han fira 17:e Maj

Men Svensken vet inte varför han har fått ledigt på 6:e juni för att vifta med flaggor.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 20:05 #20
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
Cykelpedals avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag firar för att jag lever så bra i Sverige... Hellre det än för att landet vann något krig för 100 år sedan?
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017