FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur bedömer man hur ett populär olycka sökord är på t.e.x google, dvs hur många söker på ett sökord per månad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det gör man inte. Det finns verktyg som gör det åt dig...
http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/ Edit: en bra forumtråd om ämnet: http://www.seo-forum.se/nyckelordsmaetning...-samtidigt.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Google trends och Overture kan ge en fingervisning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det säkraste är att regga adwords så kan du sen se hur många som söker på varje sökord som du har angett att du vill köpa under angiven testperiod.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Nästa fråga :
Ett SEO bolag på Söder i Stockholm, ville ha 3000:- för ett sökord per mån, är inte det saftigaste lagret? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Beror väl på vilket sökord det är. Att ta 3000:- för ordet "krysantemumgodis" är i häftigaste laget men att ta 3000:- för "Google" är tämligen billigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Att betala per ord och placering är bra för dig då du vet vad du betalar för. Men sedan är frågan hur mycket som är rimligt att betala. Det enkla svaret på det är att det är helt i korrelation med konkurrensen. Dvs ordet "Poker" kostar x ggr mer än ordet "Drakflygning". Om man även vill optimera ett ord för ett geografiskt område som t.ex. "Drakflygning i Karlskoga" så kan du räkna med att konkurrensen dyker och tillika priset för att nå i topp på t.ex. google. Jag skulle tipsa dig om att rådfråga en opartisk part om hur konkurrensutsatt just dina ord är och sedan fråga dig själv om 3000kr/mån är dyrt eller billigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
En annan viktig faktor är att du klart och tydligt får reda på vad de ämnar att göra och vem det är som blir ägare till jobbet därefter.
Att exempelvis betala 3000 kr i 1,5 år = 18 x 3000 kr = 54 000 kr för att sen tappa allt om man säger upp tjänsten för att allt arbete istort sett bara var sökmotorpositionering som ligger utanför din site och som du ej äger käns mindre kul då. Men vad fasen om du har testat adwords och sett att sökvolymerna är stora på vissa sökord och du dessutom kanske har mätt värdet på deras ROI via exempelvis Analytics så vet du ju vad en framgångsrik sökmotorpositionering/sökmotorsanpassning skulle ge eller ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag vill ha ut hela mitt produktindex på google, inte synnas med enstaka ord.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag vill komma högst upp mina datorer som är ABC80, ABC806, ZX81, VIC20, Ti99-4a,C4+ osv osv.. Det blir svindyrt för mig att köpa SEO för dessa ord... Sedan skall man sätta realtioner till andra insatser, att betala 3000:- mån för ett sökord, det 150 st blocket annonser man får, vilket antaligen ger mycket bättre inkomster. Jag tro det är skitlätt att bli lurad av SEO konsulterna, särskilt som ovan småföretagare. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|