FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Funderar lite på en sida som jag gjorde till ett gammal projekt/förening som jag gick med i, där jag tog hand om webbsidan och gjorde designen och kodade i stort sett allting. Nu var det ju så att detta vari början på ett projekt, men det blev aldrig någon riktig/registrerad förening/organisaton/företag utav det hela som det var tänkt, istället gick allt i graven och kvar sitter jag.. 1 år efteråt med en halv färdig sida och en snygg & clean design som vore synd att kasta. Vem har du rättigheterna till designen? Vet ju att det finns lagar som säger att om man är en grupp som arbetat med en sak så har alla rätt till arbetet, men nu är det ju faktiskt så att jag själv gjorde hela designen, är det då också fortfarande så att jag har ensam rätt till mitt verk? Eller gäller lagen även fast det inte var någon officiell/registrerad organisation... Inga som helst avtal finns emellan oss. Så frågan är ju ifall jag fortfarande har rätt till sidan & designen för att utveckla vidare och sedan sälja eller på något annat sätt tjäna pengar på den? Med vänliga hälsningar Patrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"Inga som helst avtal finns emellan oss."
Tror du kan använda den hur du vill. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
ne men du ska nog kunna använda den som du vill=)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om det är du som har gjort designen så är det ju inget fel moraliskt att du tar den i alla fall. Jag skulle inte tveka eftersom risken att du råkar illa ut är mikroskopisk.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej! Du får inte använda det!
Jag ser det som att ni har ett "Enkelt Bolag" gemensamt. Ett Enkelt Bolag är en sammanslutning av privatpersoner eller företag som gemensamt bestämmer sig för att göra något. Det Enkla Bolaget behöver inte (men kan) registreras, utan blir automatiskt ett Enkelt Bolag. Om ni då har kommit överens tillsammans att ni ska bygga en hemsida och du sedan bygger den, så äger ni tillsammans rättigheterna till hemsidan. Även om ni inte har ett skriftligt avtal, så har ni trots allt ett muntligt som binder er till det enkla bolaget. Om jag hade varit dig, så hade jag helt enkelt frågat de andra inblandade om det är ok om du använder det som du gjorde. Om jag hade varit de andra, så hade jag definitivt sagt ja till det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ta ett samtal med dina "partners" och förklara läget. Ni kanske kan komma överens utan att börja hota med laglig rätt hit och dit? Tala är guld
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Filip - nej, du har nog inte rätt, även om du KAN ha det.
BoXon nämner ingenstans om att man gemensamt överenskommit om att bedriva verksamheten i bolagsform, vilket är ett krav för att ett enkelt bolag skall kunna uppstå. Så det beror helt enkelt på vad man överenskommits från början, skulle det bedrivas i bolagsform eller inte?
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vad jag har lärt mig så behöver ett Enkelt Bolag inte ha något att göra om att driva bolag. Det kan t.ex. vara att bygga en mur eller staket mellan två grannar - då är det automatiskt ett Enkelt Bolag. Någon djupare juridisk kunskap än så här sitter jag inte på. Jag lämnar det helt enkelt till någon annan att avgöra! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||