FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan alla,
Vad jag har förståt så presenterar KIA index unika besökare per Vecka? Tycker ni då det inte är konstigt att en säljare för annonser säger att dom har 100 000 unika besökare per månad och när man går in och tittar på KIA så har dom egentligen ca 20-25k/ub i veckan? Att dom har 20-25tusen unika besökare varje vecka betyder ju verkligen inte att dom har 100 000 unika besökare i månaden som dom påstår? Rätta mig gärna om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
sen NÄR förstår säljare vad en unik besökare är/betyder?
![]() han tänkte väl, som du skriver, 25 * 4 = 100 och var nöjd med det har försökt berätta sånt här för folk jag jobbat med, men de fattar ändå inte undra varför det är så svårt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Sen finns det dom som tar unika/dag x 30 också, eller x 7 för att räkna per vecka (vilket ju är vanligare), då blir det riktigt illa...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du har helt rätt Mickee, KIA hanterar enbart veckosiffror. Sedan använder vi termen unika webbläsare per vecka. Man kan inte med säkerhet uttala sig om individer med denna typ av mätningar.
I dom fall jag får redan på att man använder siffror på månadsbasis så brukar jag ta kontakt och påtala det felaktiga. Anledningen till att vi i KIA lämnade månadsredovisningar för flera år sedan var att blockeringen av cookies är så omfattande på en så lång tidsperiod att siffrorna blir kraftigt uppblåsta. För de största sajterna så hamnade de i nåvåver som översteg befolkningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
lazyman: roligt att du skriver så ang unika webbläsare när det på eran egen sida står "citera gärna - men ange källa (t ex "unika besökare vecka xx, 2008, enl KIA-index) "......
Detta sa även Stefan på SIFO att han har påtalat för Er vid flertalet tillfällen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det enda som vore hyfsat rättvisande är alltså unika ipadresser under tidsperioden eftersom de som inte tillåter cookies räknas varje gång de laddar en sida?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag skickade annonssäljaren på KOLL ett svar där jag påtalade felaktigheterna (tyvärr slog denne bara ifrån sig), Även Stefan på SIFO som förser Koll med statistiken tog del av säljarens uppblåsta siffror där dom både det användes både Unika besökare och Besökare per månad med hänvisning till KIA. Får hoppas att han tar ett snack med berört säljföretag.
Sen så kommer jag även skicka ett mail till de siter som Koll säljer annonser för och påtala hur dom har handlat. Tyvärr är det negativt för marknaden i längden med uppblåsta siffror och lögner, det förstör för branchen då det i slutänden ofta inte kan levereras vad som påstås finns. jonny: en bra fråga men så länge alla vet vad det handlar om för siffror och ingen påstår att Äpple är Saft (som KIAindex tyvärr gör) så är jag ganska nöjd. Men visst unika ipadresser (idagsläget) under tidsperioden vore troligen det bästa, i kombination med sidvisningar presentation av sidvisningar. Eller rättare sagt det som jag hade velat se.. Senast redigerad av hosta den 2009-08-15 klockan 22:14 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Mickee, helt rätt av dig så stod det fel på ett ställe på KIA, får skylla på att jag ej skrivit det, har nu ändrat:
Gällande Koll så hittar jag inte att de uppger några siffror på deras sida, kanske jag som tittar dåligt. Jonny, om du mena att IP nummer skulle vara mer rättvisande gällande unika individer så stämmer det inte alls. Alla leverantörer håller dessutom koll på blockeringen av cookies så den delen har man koll på. Man kan inte baserat på cookies eller IP nummer med säkerhet likställa med unika personer. Däremot så kan man det med större säkerhet om man mäter med en rekryterad panal. Men då kostar också mätningarna mycket mer. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|