FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej. Jag har skapat en hemsida men lite inkomster. jag är student och behöver pengarna mycket.
jag har räknat ut att jag kommer tjäna mer än 17400kr om året. då måste jag skatta 48%. eftersom kontouppgifterna är uppskrivna på mig och vi är 2 som delar på pengarna. Kan man på något sätt göra så att vi får 50/50 från samma konto? då slipper man undan skattefritt Kan man göra ett företag och göra så att jag och min kompis delar på pengarna då? eller är det själva företaget som skattar? jag är inte ett dugg insatt i detta så försök hålla det simpelt ![]() //mvh daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det ni kan göra är väl att starta handelsbolag. Jag vet inte om det är värt det, men om ni hade tänkt göra tjänster åt personer/företag så kan det kanske vara smart. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan registrera en enskild firma också och betala ut lön till din kompis... om det nu är värt det.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
ATt starta företag lönar sig väl egentligen bara om ni tänkt handla upp pengarna, och då menar jag handla upp som i form av kostnader ni har för att driva sidan. Exempelvis köpa ny dator, kanske behöver ni en tv för att göra presentationer osv.
Att bara starta ett företag innebär ju inte att ni blir skattebefriade. Ni bli likväl tvingade att betala skatt. Grundavdraget gör att man slipper betala skatt på de första kronorna man tjänar. Tjänar ni inte något annat under året? Sommarjobb? Om ja blir det inte "skattefritt" ändå... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
om man har ett företag som bara står kan man ändra namn på det osv?
vi har inga sommarjobb eller något. Men slipper man arbetsgivaravgifter om man har ett företag på tex affiliator? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skatt slipper du aldrig om du ska konsumera pengarna privat.
Men det är ett bra läge för er att köpa upp pengarna inom företaget, då slipper ni skatta kan man säga. T.ex om ni tjänar 8 500 kr var så kan ni köpa en nydatorutrustning för dessa pengar, utan moms. Vid årets slut så får ni därmed ett nollresultat. Jag skulle rekommendera att en av er startar enskild firma, och gör dessa inköp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Datorutrustning kan man väl skriva av direkt då datorer i allmänhet anses värdelösa inom tre år. Det har jag fått lära mig i alla fall.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är en grov generalisering har JAG fått lära mig
![]() Billiga datorer (<10 kkr) är sällan några problem att skriva av direkt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Gränsen för förbrukningsinv (sådan som får kostnadsföras direkt) går vi 10 tkr. Belopp över det ska aktiveras...
Sen kan man inte bara köpa vad som för att få ner resultatet. Det ska anses inbringa inkomster. Matchningsprincipen... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|