FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett problem med en Flashsajt som laddar data från en Access-databas via ASP/Vbscript. Databasen har vuxit till 11MB nu.
Det går segt att ladda ibland. Vanligtvis tar det ca 0.1 sek att ladda tex produkter, men ibland tar det hela 4-5 sek och det är hemskt störande ur användandesynpunkt. Har storleken på databasen har betydelse, eller vad kan det annars vara? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du får säkerligen låsningar då filen är upptagen med en annan användare, ett typiskt problem med databaser av det slaget som är gjorda för 1 användare (desktop applikationer etc).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
du kan inte byta databaslösning?
det vore ju helt klart värt det.. har inte gjort access till mssql konvertering på 10 år känns det som :P. så där kan jag inte hjälpa. borde dock finnas verktyg för att konvertera till mssql om inte kanske till och med mysql. om inte annat kanske göra om databasen till flera filer med olika info i varje? vet inte om det är vettig lösning eller krävande men.. en tanke ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Access är ju som sagt inte gjort för att vara db på en större sida (visserligen vet jag att det finns 2 halvstora webshopar som kör på access)
en access-db på 11 MB + lite trafik på det + kanske inte helt optimal db-design = Sirap jag skulle råda dig att byta till mysql /mssql så snart som möjligt. För mysql finns det ett lusande verktyg för att konvertera från tex access, sen åker du ju förvisso på att ändra lite sql-frågor här o var men det är en smäll man får ta |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar.
Jag har börjat fatta att Access inte är någon bra lösning ![]() Hela "affärssystemet" är byggt i ASP och det skulle ta aslång tid att göra om det i PHP eller .NET. Går det att köra mySQL ihop med ASP/VBscript? Att konvertera vet jag inte om det skulle funka för tex ordernummer på ordrarna i databasen har autonumber och de måste ju få samma nummer efter konverteringen, annars skiter sig allt. Jag tror det blir svårt att byta databas! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jomenvisst går det såklart att använda mssql i classic ASP, det är ju fortfarande access som eg inte är gjord för webben om man säger så.
Det ska inte vara några svårigheter att flytta över data till en likadan tabellstruktur i mssql även fast du har kolumner med sk identitys, det är bara att exempelvis köra kommandot "identity insert off" och sen (förslagsvis) scripta in ditt data. Alternativet är att ha alla identity kolumner som vanliga int'ar och sen när datat är på plats flippa dom till identity. Edit: Ooops, såg att du frågade efter mySql som alternativ till access, inte mssql... så ignorera ovanstående... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
hihi... menar du att jag skall glömma hela din post? Då var det lite onödigt att posta den ;-)
Det går alltså inte att göra som du sade med mySQL? Dvs köra med vanliga inte och inte auto inrement för att sedan byta typen på den när jag kört in datat? Kan jag göra överföringen via phpMyAdmin, eller är det för mycket SQL data om DBn är på 11Mb? Det är tusentals ordrar med en hel del data i varje. Om jag skulle skaffa ett helt nytt system som är färdigt (webshop/orderhantering/lagerhantering) vad skall jag välja då om det inte skall kosta för mycket? En kompis jobbar med Jeeves men det kostar tydligen från runt 100kkr och det är ju en del. Systemet skall vara så pass dynamiskt att jag kan koppla det till den existerande webshoppen som är i Flash. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag körde med http://www.navicat.com/ för att omvandla access till MySQL för någon dag sen bara å det fungerade klockrent.
Vad gäller frågorna så är det inte jätte mycket som skiljer åt. Någon här å var e det enda jag stött på iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur gör man i Navicat för att kopiera över struktur och data från en Access-DB till en mySQL?
Skall man skapa en connection till den mySQL-DBn man lägga in allt i först? Sedan då? "Data transfer"? Skulle vara tacksamt med lite hjälp hur man bär sig åt. (Sitter med ver 8.0.22 enterprise) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Lägg upp din kopling till MySQL databasen. Klicka dig fram till någon tabell högerklicka och välj Import Wizard, följ sen bara stegen. Var jätte lätt när man väl hittade till Wizarden. Förstår inte riktigt varför man inte får upp den på nå smidigare sätt :/
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|