FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej,
Jag har ett par projekt som jag vill genomföra. Jag har funderat på dessa alldeles för länge men hinner inte få något gjort. Jag har påbörjat ett som förhoppningsvis kommer ut snart... ![]() För att komma vidare med ett nytt projekt behöver jag ta hjälp utifrån. Man kan ju leta efter hjälp under "Förmedling av jobb och tjänster" och det är här min fråga kommer in. Hur mycket detaljer, specifikationer, layout etc. behöver jag ta fram för att göra en tillräcklig beskrivning? Hur djupt behöver jag gå när det gäller funktioner och kodning? Vad bör man förvänta sig av en programmerare i form av kunskap, tydlig kod, beskrivning av kod (kommentarer i koden), tidsåtgång etc - i motsats till ersättning? Är det vanligt att t.ex. börja med 10-20 timmar på en lägre ersättningsnivå, för att sedan öka när man ser nåt resultat? Hur mycket betalar ni "era" programmerare? 100, 150, 200, 250+ kr per timme? Jag förstår såklart att detta varierar mycket, men nånstans måste man ju börja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ju bättre du specificerar, desto mer exakt kan jag räkna ut tidsåtgången.
Ju luddigare det är, desto mer måste jag ta i för att inte riskera att göra en förlust. Ju mer du förväntar dig, desto mer kommer det att kosta. Att börja med något enkelt för att se resultat är en väg, ett annat är ju att begära arbetsprover innan sammarbetet startar. Täta uppföljningar är också viktigt för att undvika tråkigheter, som missförstånd, spräckta budgetar, passerade deadlines. Betalningen vet jag inte hur du räknar nu. Mitt pris börjar på 800kr+moms/timme vid kortare jobb (<10h) vilket motsvarar en lön på ungefär 600kr/timme FÖRE skatt. Vid längre projekt sjunker så klart priset per timme, och när det är riktigt intressanta projekt kan jag gå så lågt som 300kr+moms/timme, vilket motsvarar ca 225kr/timme före skatt. Det här kanske låter högt, men man får räkna med fler faktorer här. Dels är det vitt, du får momskvitto och allt är frid och fröjd. Dels skulle jag aldrig fakturera dig för något du inte är nöjd med. Dels räknar jag inte tid som går när saker krånglar, eller jag måste söka information om något. Dels får man anta att jag jobbar ganska snabbt. Jämför du detta med att hyra in en högstadieelev för 100kr/timme svart så tror jag ändå att det lönar sig i längden att hyra in mig (eller en annan yrkesprogrammerare) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du vill ha ett fastpris från en konsult på hela lösningen bör du speca väldigt tydligt vad du vill ha, annars kommer ingen att våga ge dig ett fastpris. Alternativet är löpande pris där du får betala efterhand för vad du vill ha gjort. Det kan dock ändå vara bra att försöka skriva tydliga specar för din egen skull. Processen kring att skriva en bra spec brukar vara bra för att man ska tänka igenom projektet ordentligt innan man ger sig in i någon utveckling.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|