Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vidareutbildning - Vad ska jag välja?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-21, 19:11 #1
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Jag sitter just nu och funderar rejält på att sätta mig på skolbänken igen för mitt "nattjobb" är en återvändsgränd som jag måste krångla mig ur på något vänster.

Jag är passionerad över design självfallet med min egen webbdesignfirma och skulle gärna se en utveckling på området applikations designer som finns hos Jensen i stockholm där jag får lära mig mer om programmering som PHP och databashantering, något som jag är novis på idag så att jag kan utveckla mina egna applikationer och på så sätt bygga upp en egen verksamhet.

Samtidigt brinner jag för webbhotellets mysterier och dess säkerhet och skulle gärna studera unix/linux administratör som också det finns hos Jensen i stockholm vilket skulle ge mig lite mer kött på benen när det gäller att administrera servrarna i mitt pyttelilla webbhotell bättre och inte behöva ha extern hjäp för dom mer avancerade funktionerna.

Mer på hemmaort hittar jag min gamle karatetränare som referens på högskolans utbildning innom IT-design och systemarkitektur vilket både är geografiskt bättre och kanske lite mer allmän utbildning som ger en fil.kand examen som inte helt att förkasta...

Frågan är vilken utbildning som ger störst chans till anställning, vilket som ger mig mest utvecklingsmöjligheter och vilket som är mist skadligt för samlivet med mi familj eftersom jag bor i lilla falun och måste vara borta från familjen om utbildningen ligger lång borta...

Alla synpunkter mottages med tacksamhet!

http://www.du.se/Templates/ProgrammeWebPag...?epslanguage=SV
http://www.jenseneducation.se/yrkeshogskol...tion-Developer/
http://www.jenseneducation.se/yrkeshogskol...madministrator/
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 00:38 #2
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Medlem

Min erfarenhet är att det är viktigare att välja en utbildning där det finns en tydlig koppling till näringslivet, än att gå efter vilka ämnesområden som tas upp. Du kan lära dig hur mycket kodande som helst men utan kontakter med potentiella arbetsgivare tror jag det blir svårare.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 20:01 #3
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Jag kollade runt lite på din sida och det ser riktigt imponerande ut. Du har helt klart
talang för design. Jag skulle rekommendera att du försöker hitta samarbetspartners
för att ta företagandet till nästa nivå istället för att tänka på anställning. Det finns ju
många programmerare som inte kan design. Samma sak gäller unix/linux-
administratörer.

Jag vet inte hur utbildningarna på Jensen är, men jag tror du kan lära dig mer med
några bra böcker och duktiga samarbetspartners (kombinerat med målmedvetenhet
och disciplin). Då kan du också försäkra dig om att du lär dig exakt det du behöver.
Har du tur så kan du hitta folk i Falun.

Distansutbildning kanske kan vara ett alternativ också för att slippa lämna Falun.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-23, 17:30 #4
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
Läs på Distans!!!!!

Mittuniversitetet här i Sundsvall har massor av it och datakurser på distans, både hela utbildningar och enstaka kurser. Jag rekommenderar att ta en titt på deras utbud och se om ngt passar. På så sätt kan du fortsätta ditt företagande och samtidigt lära dig mer. Där kan du få "högskolemeriter" som säkerligen en del företag kikar efter om du vill ha anställning någonstans. Min erfarenhet är att man tyvärr gärna i arbetslivet kikar en hel del på dessa meriter även om man är en duktig kodare eller designare.

Lycka till vad du än väljer
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-24, 23:11 #5
Mortekais avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Mortekais avatar

gb1: Då borde en KY utbildning kanske vara det mest lämpliga?

Adam N: Tack för dom vänliga orden Mitt problem är dock att jag mer eller mindre måste ha ett åtagande dit jag måste ta mig för med mängden av information och projekt jag involverar mig i betyder att jag får svårt att fokusera mig på det jag verkligen behöver lära mig på egen hand. Jag behöver komma iväg och jag behöver ett alternativ som kan ersätta mitt nuvarande jobb ekonomiskt, även om det blir CSN....

Det finns en del vassa programmerare här i området, som Totoo här på forumet till exempel, men jag vet av erfarenhet att försöka sätta sig ner och utbilda någon samtidigt som man ska jonglera företag, familj och jobb är lite distraherande och inte helt optimalt. Nu tror jag förvisso inte att en utbildning kommer att ge mig all den kunskap som jag behöver, men det ger en grund iallafall och ett bevis på att jag har gått en utbildning.

SweCat: Jag ska kika på lite distanskurser också, fast jag har lite dålig erfarenhet av just den typen av utbildningar. Många kikar tyvärr på utbildningar när man söker folk, så det är en av anledningarna helt klart till att få lite på papper
Oläst 2008-03-25, 21:22 #6
Medlem

Medlem

KY för hela slanten! Har 11 veckor kvar på en tvåårig sådan, dock inom ett annat område än vad du kollar efter. Kan dock tänka mig att det inte skiljer så mycket åt mellan ämnesområdena.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-30, 00:42 #7
Mortekais avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Tack för alla tips.
Det bär av till Borlänge nästa vecka för att se vilka kurser det blir till hösten.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017