FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Googlade efter företag som erbjuder WLAN/LAN för installation på bussar, men fann mest bloggreklam och fula Tele2-kossor.
Någon med erfarenhet av sådan en installation och/eller bra företag att kontakta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tyvärr inte men om du vill göra det fult så kan du alltid skaffa dig en laptop, AP och ett 3G-kort från tre.se och sätta upp nått skoj ;-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Funderade i de banorna eftersom det jag hittat är alldeles för dyrt för det här ändamålet.
Novis på området, men finns det en förstärkare eller liknande som man kan sätta på bussen och därigenom hjälpa resande som har egna 3G-lösningar med sig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hur menar du? Alla som har egna 3G-anslutningar ska inte ha några problem att nå 3G-nätet, så länge det inte är terräng dvs.
Om det är terräng du är rädd för så skulle jag kommendera dig att kontakta någon av 3G-operatörernas tekniska avdelning för att se om de finns någon pryl för att förstärka deras 3G-signaler, men jag antar att det även krävs tillstånd från PTS då. Vilda gissningar från mig dock - inte alllts insatt i telefoni/mobiltelefoni. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
En väldigt smidig lösning är ju att modda en linuxrouter och bara plugga in ett 3g modem direkt i den.
Guide för ASUS WL 500 och Huawie E22 på tyska: http://www.umtslink.at/3g-forum/showpost.p...907&postcount=8. En kille som har gjort det: http://www.mynetsavvy.info/huawei-e220-on-...l-500g-premium/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ingen som har någon idé om hur man fixar bättre mottagning till modemet då? Borde väl gå att modda dit en bättre antenn?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns flera routers som kan köra 3G antingen direkt eller via USB/PC-Card.
Ericsson och Option har produkter som jag känner till på rak arm, båda har stöd för extern antenn. Jag antar att det är så de bussbolag som har wlan ombord har satt upp det. Sen finns det andra som köra med Huwaei-modemet via USB, då är det svårare med extern antenn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||