FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur ligger det till nu om jag har en tävling där priserna överstiger 1000kr! betalar jag / vinnaren en eventuell vinstskatt?
Behöver hjälp så fort som möjligt... Mvh slimpan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
vinnaren måste ange vinster i deklarationen.
Ev att du måste anmäla vinsten till skatteverket också. tror inte att du (eller företaget) skall betala in något. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Henke jag har koll på det här med lotteriinspektionen är mer intresserad av att veta om jag måste ange att jag delat ut priser i min deklaration och om nu en minderårig (dvs under 18 årig utan inkomst) vinner priset, hur går jag tillväga?
Behöver snabba svar! ![]() Mvh Slimpan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En vinst över 1000kr är inte avdragsgilt och du måste skatta för det genom företaget... även om det är en produkt. Vinnaren betalar också skatt på värdet av vinsten... om han tjänat över 17 000kr det år han får vinsten.
Så fick jag det förklarat för mig i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej, om jag har flera tävlingar samma månad med priser som understiger 1000kr per tävling? är det tillåtet?
Så som jag fattat det betalar vinnaren vinstskatt på vinster över 1000kr men det behövs ej under. Var kan jag eventuellt hitta mer information? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur bestäms värdet på en produkt i det här fallet? Butikspris?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Normalt sätt borde det gälla butikspris (där du köper produkten).
Att vi köper ett par Apple IPODS och sätter ut som priser tycker vi är kul, känns dock väldigt tråkigt att behöva skatta på det för båda mig och användaren. Finns det inga andra lösningar liksom? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Suttit i samma sits som du... vi lyckades inte komma runt det (inte på lagliga sätt i alla fall) utan det blir till att betala skatt. Vi frågade två revisorer, samma svar från båda.
När det gäller IPOD... se till att ni har apples godkännande Först, innan ni går ut med vad folk kan vinna. Dem blev väldigt tjuriga när vi ville dela ut IPOD touch som vinster... vi fick absolut inte ha dem som vinster. Sen om vi skulle ha andra produkter av dem så meddelade dem oss att vi måste skicka in allt material (grafik, texter osv) som berör tävlingen så att dem kan godkänna det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej, om jag delar ut biobiljetter då tex. 10st per tävling / månad... det understiger 990:- SEK, sen är frågan om det är vinster för under 1000kr om året eller per tävling?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|