FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det finns oendligt många webbsidor att köpa på nätet som ska enligt säljaren själv dra in några tusen lappar varje månad, men frågan är om det stämmer
![]() Är det svårt att hitta en sida som drar in ca 5 000/månad och som verkligen generar dessa inkomster? Hur får man tag på en sådan webbsida igentligen? Vilka krav ska man ha på sidan som köpare tycker ni ? Det blev en hel del frågor ![]() https://www.pengar.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror på vad du ska betala. Får man 1000 kr i måntlig inkomst på en sida via annonser mm, kan man räkna med att den ger vinst på 900 kr. Skulle jag sälja en sådan sida skulle jag utgå från att om sidan ger mig ungefärlig vinst på lite drygt 10 000 kr om året, så ska jag genom att sätta in de pengar jag får för sidan på banken kunna få minst hälften så mycket i ränta varje år, sedan kan man förhandla fram och tillbaka.
För att få 5 000 kr i ränta på ett år med 6% ränta måste man sätta in ca 85 000 kr. Att sälja billigare än så är ren förlust för sajtägaren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En viktig sak är ju hur mkt arbete sidan kräver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
.. och risken. En SMS-lån-sida tex som står inför problemet att 90% av trafiken kommer från google och juridiska framtida regleringar går verkligen inte att jämföra med bankränta. Jag skulle max max betala 6-10 månadsintäkter för en sida med så stora risker. Nu tog jag bara sms-lån som ett exempel, men det är extremt som jag ser det.
Självklart finns det sidor som drar in 5000 i månaden, frågan är bara varifrån pengarna kommer. De flesta enkla sidor i den genren är sidor som är beroende av trafik från google och kanske rankar på ett eller flera nyckelord. Sedan genereras pengarna via adsense eller andra annonsprogram, tex affiliate. Om det är ett affiliateprogram så finns risken att annonsören slutar köra affiliate, eller sänker ersättningarna. Om det är adsense eller andra CPC-program så kan du bli avstängd eller bannad ifall din trafik inte är bra nog. Priserna kan även ändras helt utan att du har någon möjlighet att påverka. Om det är pengar som kommer från att besökarna köper saker så kanske det är något bättre, men jag skulle nog säga att risken kvarstår. En virtuell produkt (tex någon form av community som säljer extra-tjänster eller så) har ju ett bäst-före-datum precis som verkliga produkter, den kan bli ohipp. En riktig produkt kräver ju jobb att utföra och om de där 5000 betyder att du måste posta 50 paket i månaden så kanske det inte är så intressant längre. Det du köper är webbsidan, det du betalar för är uppsidan. För dig som köpare måste du se att du kan utveckla produkten mer än vad säljaren har gjort, annars får du svårt att få lönsamhet i din affär. Alltså; skall du köpa nånting med en prismodell som baseras på 5000 i vinst per månad bör ditt mål vara att öka detta till 7500 i månaden - det är där din vinst finns. Om du inte vet hur du skall göra detta är det nog en dålig affär att riskera pengarna. Kraven på köparen är väl ungefär.. överlämna all källkod, dokumentation om det finns, grafiska profiler, kontakter till eventuella tidigare samarbetspartners/utvecklare/designers, domännamnet en guidning på hur du skall hantera sidan, information om eventuella samarbeten med andra siter/länkbyten och en liten guidning i hur sidan fungerar via remote desktop eller i verkliga livet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Helt avgörande är varifrån trafiken till sidan kommer. Jag har t ex ett antal sidor som jag kan driva trafik ifrån. Lägger jag upp annonser på dem samt länkar ifrån dem så kommer den nya sidan att få en bra placering i Google. Annonserna ger även trafik till den nya sidan. Vips har jag en domän med några tusen kronor i inkomster varje månad.
Säljer jag sedan domänen så tar jag så klart bort alla annonser och länkar. Resultatet blir att sidan förlorar alla sina inkomster över en dag. Det finns många som säljer lönsamma webbsidor eftersom de behöver få ihop kapital till ännu lönsammare projekt (eller till en solsemester med flickvännen). Men man bör göra mycket noggrann research innan man köper en webbsida. Intressant är inte hur stora inkomster sidan har haft, utan hur stora inkomsterna kommer att vara efter det att du köpt den. Edit: Grazzy hann visst före med sitt inlägg, så nu blev lite utav det jag skrev upprepningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag känner att just webbsidor är väldigt personliga, det är ju nästan som att köpa en äldre hund. Ägaren har varit så involverad i webbsidan så det känns lite svårt att fylla hans plats...typ
Jag har köpt ett par företag genom tiden, men webbsidor känns mycket mer "personliga". Därför är det kanske bättre att försöka starta tio sidor med samma kapital där man låter de dåliga sidorna dö ut och sedan sattsa på de som funkar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag ser uppköp av webbsidor som bra komplement till mina befintliga siter. Dvs om det kan finnas synergi-effekter är jag intresserad. Det är ju där man kan tillföra nånting som ny ägare. Att ge sig in i helt nya områden mha uppköp, då får man ha stora kahunas och stor pengapung.
Att starta tio sidor och sedan hoppas att några går bra låter som lite för mkt altavista a'la 1998. Även om du startar tio wordpress-bloggar blir det ju snabbt ett heltidsarbete att underhålla dem. För att citera min vän Dan (ztream) om att tjäna pengar på nätet. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Man bör utgå från sig själv, vad är jag extra bra på, vad kan jag bidra med till ett koncept. Sen söker man upp sidor/företag där dessa förändringar enkelt kan göras och man tror ens egen insats ger störst utdelning. Ifall du är ute efter att köpa en sida och driva den på exakt samma sätt som den drivs i nuläget kommer du nog aldrig/sällan göra en bra affär. *edit* värst vad folk var snabba i denna tråden då ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Imponerande snabba, uttömmande och lärorika svar i denna tråd! Tacktack.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|