Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Marknadsföra ny tjänst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-27, 20:57 #11
quickhelps avatar
quickhelp quickhelp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Medlem
quickhelps avatar

Citat:
Originally posted by Present@Jan 27 2008, 20:13
Det kan mycket väl vara så att du har rätt. Men man kan också se det som om du köper in en tjänst (av den med kunskapen) för låt oss säga 80 kr som du sedan säljer vidare för 100 kr (till den som efterfrågar tjänsten). I och med att du handlar och ger ersättning till någon utan f-skatt så blir du löneansvarig för den personen.

Om man istället ser det som om att du bara är en mellanhand (vilket du hoppas på) så är det heltlungt på just denna fronten. åtminstone för din egen del. Hur det istället blir för de som använder tjänsten är en anna fråga som man bör informera om. Men frågan är ju egentligen inte hur du och jag ser på frågan utan hur skatteverket ser på det. Inte dödskul att få skattetillägg...

Jag vill poängtera att jag inte har järnkoll på detta utan tanken slog mig bara...
Vi hade faktiskt dessa funderingar innan vi startade, och min vän kollade upp detta med skatteverket. Dock, så har jag ju vart med om att alla som jobbar där inte kan sin sak, så jag blev lite orolig när du tog upp det.

Ska iaf ta kontakt med de igen för att verifiera detta.
Tack för dina svar...
quickhelp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 23:09 #12
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av quickhelp
Citat:
Ursprungligen postat av Present
Det kan mycket väl vara så att du har rätt. Men man kan också se det som om du köper in en tjänst (av den med kunskapen) för låt oss säga 80 kr som du sedan säljer vidare för 100 kr (till den som efterfrågar tjänsten). I och med att du handlar och ger ersättning till någon utan f-skatt så blir du löneansvarig för den personen.

Om man istället ser det som om att du bara är en mellanhand (vilket du hoppas på) så är det heltlungt på just denna fronten. åtminstone för din egen del. Hur det istället blir för de som använder tjänsten är en anna fråga som man bör informera om. Men frågan är ju egentligen inte hur du och jag ser på frågan utan hur skatteverket ser på det. Inte dödskul att få skattetillägg...

Jag vill poängtera att jag inte har järnkoll på detta utan tanken slog mig bara...
Vi hade faktiskt dessa funderingar innan vi startade, och min vän kollade upp detta med skatteverket. Dock, så har jag ju vart med om att alla som jobbar där inte kan sin sak, så jag blev lite orolig när du tog upp det.

Ska iaf ta kontakt med de igen för att verifiera detta.
Tack för dina svar...
Jag har som säger inte hundra belägg för det men magkänslan säger att det bör kollas upp. Sådant här tror jag inte du hittar i lagen utan du får leta bland rättsfall för att få någon vägledning. Men kollas upp bör det...

Finns samlat ett gäng rättsfall på skatteverkets hemsida. Ska kika snabbt nu återkommer om jag hittar något...
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 21:13 #13
love.bing love.bing är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
love.bing love.bing är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
Hej

Skattefrågan går säkert att lösa. Om det är så att ni bara förmedlar kontakten skall det inte vara några problem. Ni kan också ta betalt för att förmedla tjänsten och skatta för det i vanlig ordning. Pengarna för själva tjänsten (snickrandet eller vad det nu kan vara) tror jag inte kan rinna genom er firma.

Däremot kan det tänkas att Skatteverket kräver ut användaruppgifter av er. Det har de gjort av Blocket ( http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid482.dbp.asp ).

Åter till marknadsföringsfrågan. En sådan här tjänst skulle jag börja med att lansera lokalt. De flesta av kunderna lär väl vilja ha hjälp med hundrastning och snickerier, eller något i den stilen. Sådant sköter man ändå inte på distans.

En annan anledning är att det är mycket lättare att få PR lokalt och att det krävs en kritisk massa (eller täthet eller vad man ska kalla det) av tjänster för att sajten ska bli intressant för användarna. Hård bearbetning lokalt och sedan växa organiskt, följaktligen.

Sedan skulle jag absolut rekommendera er att se över formgivning och språk, eftersom trovärdighet är absolut nödvändigt. Att ge ett seriöst intryck är en dealbreaker. Viktigt, viktigt, viktigt. Det handlar trots allt om att människor ska släppa in främlingar i sina hem, låta dem ta hand om husdjuren, whatever.

Vill ni ha fler tips kan ni mejla eller PM:a mig.

/L
love.bing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 17:33 #14
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Mycket flitig postare

Beroende på hur stor budget ni har så tror jag att reklam i Tidningar & altn. Expressen/Aftonbladet får ert varumärke att synas på ett bra sätt, det är det ni behöver (synas), hur effektivt det blir vet jag inte men ni syns iallafall.
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 17:34 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

OT: Jag tror att du måste jobba lite mer på sidan för att få den att se mer attraktiv ut
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 22:06 #16
quickhelps avatar
Medlem

Medlem
quickhelps avatar

Citat:
Originally posted by Samben@Feb 27 2008, 18:34
Beroende på hur stor budget ni har så tror jag att reklam i Tidningar & altn. Expressen/Aftonbladet får ert varumärke att synas på ett bra sätt, det är det ni behöver (synas), hur effektivt det blir vet jag inte men ni syns iallafall.

OT: Jag tror att du måste jobba lite mer på sidan för att få den att se mer attraktiv ut
Jag tror att det kostar ganska mycket att göra reklam i Expressen/Aftonbladet.
Tror sedan att det bästa är på internet, och där tar de nog ännu mer betalt.

Har du några specifika punkter på det du inte gillade med sidan?
Eller kanske rent av förslag på vad som kan förbättras och hur?

Tacksam för alla svar
quickhelp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017