FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej allihopa!
Jag sitter här på min praktikplats och har fått i uppgift på att ta fram en lista på europas 100 hippaste butiker. Jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga, så jag uppskattar alla tips jag kan få! /Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker att du skall börja med att fråga folk på forum om hur du skall gå till väga.
Sen kan du också ringa Poolia. ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vet ej exakt vad du är intresserad av för butiker, men check this out
http://www.retail-index.com/HOMESEARCH/Ret...84/Default.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tesco är inte så hippt kan jag rapportera från Manchester. Men dom och Sainsbury har i princip hela livsmedelsmarknaden i UK, dvs som Willys, Hemköp, ICA, Coop osv i Sverige.
De hundra "hippaste butikerna" kan nog inte mätas på något annat sätt än genom att man frågar folk. Hade det varit de 10 och Sverige så hade nog en mindre undersökning funderat, nu lär den behöva bli riktigt stor för att täcka upp alla länder och ens ha 100 butiker. Något som är väldigt avgörande är nog också vilken målgrupp man vänder sig mot och kanske även segment. Hur avgör man om en flodig diamantbutik slår Gucci och Prada? Utan att veta mer tror jag att du fick uppgiften för att tänka efter lite. Tror inte någon förväntar sig av en praktikant att man ska fixa detta, såvida du inte jobbar på Boston Consultion eller McKinsey. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du får börja med att definiera "hipp" och i vilket sammanhang det ska vara hippt. Dvs ska du göra undersökningen utifrån hur hippa funktioner det finns i butiken, hur hipp designen är, eller hur hippa produkter butiken säljer?
Ska butikerna vara internationella och rikta sig till hela den europeiska markanden, eller är även nationella butiker av intresse? Oavsett svaren på de här frågorna så skulle jag säga att butiken i min profil är en given förstaplats på din lista. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle ta reda på alla omtalade shopping gator i England, Paris, Amsterdam m.m.
Sedan ta reda på vilka butiker som finns där. Hippa butiker låter som shopping, kläder och accesoarer(stavning). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tog för givet att det rörde e-butiker och inte fysiska butiker. Men det kanske var en lite förhastad slutsats?
Är det fysiska butiker det gäller så är ju uppgiften omöjligt. Även om man jobbar hela livet med att besöka alla Europas butiker så skulle man inte hinna med att besöka ens en promille av dem. Om man istället gör en kvantitativ studie så blir undersökningens population så stor att inte ens SCB skulle kunna hantera uppgiften. Gäller det e-butiker så blir uppgiften svår, men inte så svår att den bli meningslös. Man har ju i alla fall möjlighet att besöka någon procent av alla e-butiker för att göra sig själv en liten uppfattning av utbudet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du vet vem uppdragsgivaren är kanske du även vet vad de säljer / deras målgrupp / någonting och utifrån detta kan sortera bort en hel del. I övrigt står jag fast vid det jag skrev innan, det är en hopplös uppgift som någon gett dig som ett test.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|