FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo, det finns massor som är väsentligt billigare. Har absolut inga planer på att använda dom för egen räkning.
Mer intresserad av om deras affärsmodell fungerar eller inte, och i så fall vilka volymer/vilken lönsamhet dom uppnår med sin prissättning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det räcker ju med att de lyckas lura några stycken så är det ju värt besväret? De erbjuder ju webbhotell därutöver.
Internet och webben är fortfarande en ung bransch och detta är väl en av barnsjukdomarna som fortfarande existerar. Vem skulle köpa fläskfilé i matbutiken för 600 kr kilot?
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det handlar ju inte om att lura folk, det handlar om att erbjuda rätt tjänst till rätt målgrupp för rätt pris.
Kan ju tillägga att man varje vår lyckas sälja förskpotatis för flera hundra kronor kilot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Stopp ett tag nu - jag tror att det fortfarande är fri prissättning för dessa tjänster!?
Det handlar knappast om att lura kunder, utan precis som wwww säger hitta den modell som fungerar. Eller med andra ord "få en ekonomisk bärighet i att ge folk vad folk frågar efter" Svenska Domäners modell är väl till synes ganska tydlig! De har ingen utgående försäljning utan tar allt på ingående kontakter Källa Är det någon som prövat att söka på exempelvis "domän" eller"domäner" i google dagtid ? Gör man det har man nog svaret eller stora delar av det klart för sig.. Så modellen är väl inte förvånansvärd eller klandervärd - utan frågan är väl snarare om den klarar av en kostnadsfördubbling - möjligen svårmotiverat om inte annat för befintliga kunder kanske.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du får säga vad du vill, man lurar till sig kunder oavsett. Du tror på fullaste allvar att de kunder de lyckas locka till sig är medvetna om att det finns flera andra mer välansedda aktörer som erbjuder betydligt lägre priser men ändå tycker det verkar vara en bra idé att betala flerdubblade priser? Visst är det så...
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
- Vad jag menar är att vi som läser WN vanligtvis har en hel del erfarenhet om detta med domäner, webbhotell och internet mm. Men att den "vanliga beställaren" av domäner gör en sökning i Google och ser ett resultat där ett förtroendeingivande verksamhetsnamn direkt dyker upp överst på sidan som överensstämmer med det han eller hon söker på. och då så spelar det mindre roll om det är en lite större peng än vad som var förväntat att betala för domänen. Vet heller inte med mig att Svenska Domäner inte skulle vara välansedda, eller att det det finns andra ombud som är mer välansedda.. Syftar du på billigt pris behöver inte det indikera bra service - eller rättare sagt är sällan förknippade med varandra (undantag finns naturligtvis) - för övrigt som jag flera gånger skrivit på WN så ligger snittet där någonstans på drygt 630:- per år och domän (för de .SE-auktoriserade ombuden) för .se och vanligare TLDer med en spridning av priser från femtiolappen till en bit under två tusen kronor. (ska för en gångs skull vara snäll och låta bli detaljer om detta) Någon övrig värdering av modellen gör jag inte - det är en köpt plats i SERPen... (En dubblering av priset indikerar väl bara att endera går det väldigt bra, så att de har råd att laborera med prissättningen av domäner eller så kostar annonseringen så mycket att det är tvunget att justera priset.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Vari ligger lurendrejeriet?
Att man inte samtidigt som man marknadsför sina egna tjänster agerar konsumentverk och upplyser potentiella kunder om billigare alternativ? Detta kanske är ett av de få exemplen i Sverige på lönsam domänregistrering och därför extra intressant enligt mitt synsätt?! Berätta gärna om ni känner till andra aktörer som tjänar pengar på rena domänregistreringar (ej korsförsålda webhotelltjänster, hosting etc). För det är väl OK att tjäna pengar, eller.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Välansedda kanske var fel ordval i sammanhanget men Loopia och Binero är t.ex. två betydligt mer bärkraftiga bolag. Jag tror personligen att prisökningen är en reaktion mot ett minskande antal kunder och att Svenska Domäner kommer lägga ner när de inte längre lyckas locka kunder ur sin väl medvetna målgrupp genom sin utmärkta service utan dess like samt attraktiva och välmotiverade priser.
Visst kan man tycka att det är intressant att de lyckas få domänregistrering lönsamt men det är helt säkert en dödfödd affärsidé i längden. De var tidigt ute och lever på detta fortfarande men nya aktörer som försöker sig på samma sak lär snabbt få se sig om efter ett annat jobb. Det kan väl också diskuteras om ren domänregistrering är någonting man bör kunna tjäna pengar på? Erbjuder man extra service kring detta är ju det en annan femma.
![]() |
![]() |
#20 | |||||
|
||||||
|
Citat:
Citat:
Föstår jag verksamheten bakom Svenska Domäner så får du vända på steken - de är en domänregistreringstjänst som för något år sedan kompletterade med webbhotell (osäker på om de hostar själv, passar eller agerar ÅF kring detta) Citat:
Citat:
Citat:
Det är också så (om jag förstått IIS rätt) att ombuden framöver även kommer avkrävas auktorisering på personnivå för att bibehålla ombudsrätten. Att kräva vissa kringtjänster för att få registrera en domän för annans räkning anser jag inte fullt så genomtänkt.. |
|||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|