FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett nyhetsbrev om mode. Det är för få medlemmar för att jag skall kunna sälja reklamplats i det. Därför vill jag nu investera i rekrytering av prenumeranter. Vad skall man betala per reggad och bekräftad epostadress?
/Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ställ först frågan vad det är värt för dig med en ny medlem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Allt mellan 0.10:- till 100:-
Försök tänk på hur mycket du kan utvinna av varje premunant... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Eftersom jag gärna vill komma med upplysning istället för dumma frågor så bidrar jag med en siffra från verkligheten. 20 kronor per signup vet jag förekommer- men det anses högt. Själv skulle jag kunna tänka mig att betala upp till en femma för rätt kvalitet. Vad det är värt för mig är en helt annan fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vad spelar det för roll vad normen är.
Jag antar att du ska erbjuda någon affiliatetjänst eller betala per lead. Det går inte att utröna av din fråga. Om det dock är så är det väl omöjligt att säga en siffra utan att veta vad din intäkt per läsare är. Det finns ingen norm på marknaden. Det finns 1 miljard nischer och det finns 1 miljard säljare. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Du vet alltså att en kostnad om 20kr per signup förekommer. Jag antecknar. Det är verkligen ett bra svar. Fortsätt gärna underhålla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Något känt genomsnitt för vad en e-postprenumerant kostar att köpa finns nog inte. I alla fall så känner inte jag till något.
Själv betalar jag via mitt affiliateprogram 5 kr för ett lead. Ett lead är en registrerad medlem och ungefär tre fjärdedelar av alla medlemmar godkänner att jag skickar nyhetsbrev till deras e-post. Köper man däremot en lista med en massa random e-postadresser så blir det förmodligen betydligt billigare. Men kvalitén på sådana e-postadresser bör även vara avsevärt mycket lägre. Efter att ha gjort en sökning på Google så hittade jag 2 Miljoner svenska e-postadresser för 80USD. I bästa fall så kommer mailen du skickar aldrig fram. I värsta fall så kommer de fram och du har då gjort dig skyldig till spam. För att ange vad som är ett "normalt" pris för en e-postadress eller prenumerant, så måste du alltså definiera kvalitén på e-postadressen. Det blir som du själv förstår mycket svårt. Edit: Det enklaste är väl om du signar upp dig som affiliate på t ex TD och tittar vad företagen betalar för ett lead. Då får du en ganska bra bild av vad som är normalt. Dock kan det vara lite svårt att jämföra mellan olika program, eftersom ett lead kan ha ett större värde än det som en prenumerarande e-postadress ger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack Magnus_A och Gustav för intressanta svar. Jag har tänkt mig att erbjuda 5 kr i ett affiliateprogam. Målgruppen för erbjudandet är modebloggar. För att göra det extra intressant att anmäla sig hade jag tänkt att de som anmäler sig får tävla om en weekend till Lonon....Kommer det att funka?
/A |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|