FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan, tänkte höra med er här i juridik om vad jag kan göra åt ett problem som uppstått med ett webbhotell, nämligen Leaseweb. Allting började när jag skaffade Pingdom's hemside uptime checker, och då fick syn på den extremt dåliga uptimen jag hade hos dem.
Under Januari 2008 hade sidan en uptime på 98,69%, vilket innebär 9 timmar och 43 minuter downtime. Vid ett tillfälle varade downtimen hela 6 timmar och 41 minuter... Jag kontaktade då genast Leaseweb, och med bevis förklarade för dem om min upptäckt. Deras svar löd: Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade bytt webbhotell direkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Räkna småslantarna du förlorat som läropengar. Om du vill ha kvalitativ hosting får du antingen betala mer än 300:- per år för det. Läs villkoren innan du ingår avtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Inte så enkelt, är avtalstid på 12 månader... <!--QuoteBegin--kers När du hittar deras TOS så finner du med all säkerhet att de friskiver sig för allt ansvar gällande nertid. Räkna småslantarna du förlorat som läropengar. Om du vill ha kvalitativ hosting får du antingen betala mer än 300:- per år för det. Läs villkoren innan du ingår avtal. [/quote] Mjo, jag har verkligen lärt mig av detta misstag. Tyvärr handlar det om 2000 kr för ett år... Har betalat 1000 kr för första 6 månaderna, får se hur det blir med resterande betalningen. Men eftersom jag skrivit på kontrakt vid köp kan jag nog inte göra något. Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har den dåliga tillgängligheten pågått länge, eller är du missnöjd på annat sätt med webbhotellet?
Fel kan trots allt inträffa, och om dom hade en downtime på nästan 7h så antar jag att det var något hårdvarufel eller liknande bakom. Har dom däremot en downtime på 10h månad efter månad så kan man ju börja fundera på att byta webbhotell. ![]() Har du en väldigt affärskritisk verksamhet som är beroende av 100% tillgänglighet så bör du inte ha sidan på ett webbhotell över huvud taget, utan då är dedikerad server ett betydligt bättre alternativ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har dom ett sådant hårdvarufel som dröjer 7h att fixa borde det enligt mig finnas kompensation för drabbade användare. Det är inte någon äffarskritisk verksamhet som ligger hos dem som tur är, så det verkar som om jag får vänta ut detta... Hursomhelst, tror ni det finns chans att jag kan avbryta kontraktet efter 6 månader, eller kan de kräva att jag betalar de resterande 6 månaderna av tjänsten, även om den fungerar såpass dåligt? Tack för era synpunkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vilken form av kompensation menar du att du vill ha...? Hur länge har du varit där och hur mycket stopp har du de facto haft?
Om ett stopp inträffar kan det mycket väl ta 7 timmar att fixa om det inträffar på en ofördelaktig tidpunkt, om det inte finns reservdelar på plats etc. Så länge som sådana stopp inte händer ideligen, eller ofta, så skulle jag nog se det som ett tillfälligt problem och se hur det utvecklar sig...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du gör nog bäst i att lägga energi på att lösa problemet på egen hand istället för att bråka med webbhotellet, det är inte värt det....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
99,9% per år motsvarar nästan 9h nertid och 99,95% nästan 4.5h.
Så 99,9% motsvarar runt 40min nertid per månad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
och inte genomsnittet per timme/dag/vecka/månad/månader. Och som någon annan sa så har dom antagligen någon liten § som gör så dom slipper dig på deras shared hosting.. på deras dedicerade så gäller uptime nätverket den är kopplad till. vilket dom antagligen vill påstå för shared också. Hitta ett nytt hem. Avsäg dig avtalet. Se till att dom inte kan/får dra pengar på vilken betalningsmetod du nu använt. Hoppas på att detta inte upprepas. Det finns flertalet värdiga webhotell runt om här. http://www.webmasternetwork.se/f23.html |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|