Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Problem med webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-12, 16:58 #1
pkallberg21 pkallberg21 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Medlem

Hejsan, tänkte höra med er här i juridik om vad jag kan göra åt ett problem som uppstått med ett webbhotell, nämligen Leaseweb. Allting började när jag skaffade Pingdom's hemside uptime checker, och då fick syn på den extremt dåliga uptimen jag hade hos dem.

Under Januari 2008 hade sidan en uptime på 98,69%, vilket innebär 9 timmar och 43 minuter downtime. Vid ett tillfälle varade downtimen hela 6 timmar och 41 minuter...

Jag kontaktade då genast Leaseweb, och med bevis förklarade för dem om min upptäckt. Deras svar löd:
Citat:
We cannot give you any form of compensation since you your website is hosted on a shared platform (virtual hosting).
Jag skickade då ett mail där jag frågade varför, och vad det har att göra med saken. Fick då detta svaret, som verkligen gör mig arg:
Citat:
The shared webserver you are hosted on has been unavailable only for short periods of time.
We advise you to migrate to a dedicated server if you require more uptime.

Please let me know if you need help in choosing a dedicated server.
Hur vågar de försöka sälja mig något extra när det jag redan har inte fungerar som det ska? Min fråga är då vad jag kan göra åt detta... På deras sida står det:
Citat:
As a LeaseWeb customer you are assured of exceptional 'up time' (99.98% during last year). Additionally LeaseWeb assists in keeping your data safe by, for example, filtering your email traffic to keep spam and viruses at bay.
Jag söker fortfarande efter deras Terms of Service och liknande dokument, men under tiden skulle jag vilja höra era synpunkter på situationen.
pkallberg21 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 17:14 #2
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Hade bytt webbhotell direkt.
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 17:17 #3
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:

Jag söker fortfarande efter deras Terms of Service och liknande dokument, men under tiden skulle jag vilja höra era synpunkter på situationen.
När du hittar deras TOS så finner du med all säkerhet att de friskiver sig för allt ansvar gällande nertid.

Räkna småslantarna du förlorat som läropengar. Om du vill ha kvalitativ hosting får du antingen betala mer än 300:- per år för det. Läs villkoren innan du ingår avtal.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 17:22 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by sioustis+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (sioustis)Hade bytt webbhotell direkt.[/b]

Inte så enkelt, är avtalstid på 12 månader...

<!--QuoteBegin--kers

När du hittar deras TOS så finner du med all säkerhet att de friskiver sig för allt ansvar gällande nertid.

Räkna småslantarna du förlorat som läropengar. Om du vill ha kvalitativ hosting får du antingen betala mer än 300:- per år för det. Läs villkoren innan du ingår avtal.
[/quote]

Mjo, jag har verkligen lärt mig av detta misstag. Tyvärr handlar det om 2000 kr för ett år... Har betalat 1000 kr för första 6 månaderna, får se hur det blir med resterande betalningen. Men eftersom jag skrivit på kontrakt vid köp kan jag nog inte göra något. Eller?
Oläst 2008-02-12, 18:06 #5
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Har den dåliga tillgängligheten pågått länge, eller är du missnöjd på annat sätt med webbhotellet?
Fel kan trots allt inträffa, och om dom hade en downtime på nästan 7h så antar jag att det var något hårdvarufel eller liknande bakom. Har dom däremot en downtime på 10h månad efter månad så kan man ju börja fundera på att byta webbhotell.

Har du en väldigt affärskritisk verksamhet som är beroende av 100% tillgänglighet så bör du inte ha sidan på ett webbhotell över huvud taget, utan då är dedikerad server ett betydligt bättre alternativ.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 18:14 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Fredrik S@Feb 12 2008, 19:06
Har den dåliga tillgängligheten pågått länge, eller är du missnöjd på annat sätt med webbhotellet?
Fel kan trots allt inträffa, och om dom hade en downtime på nästan 7h så antar jag att det var något hårdvarufel eller liknande bakom. Har dom däremot en downtime på 10h månad efter månad så kan man ju börja fundera på att byta webbhotell.

Har du en väldigt affärskritisk verksamhet som är beroende av 100% tillgänglighet så bör du inte ha sidan på ett webbhotell över huvud taget, utan då är dedikerad server ett betydligt bättre alternativ.
En sak som överaskar mig är att jag haft 20 minuters downtime varje dag sedan starten av tjänsten... Nu när jag börjat klaga har uptimen legat på 100%, sex dagar i rad nu.

Har dom ett sådant hårdvarufel som dröjer 7h att fixa borde det enligt mig finnas kompensation för drabbade användare. Det är inte någon äffarskritisk verksamhet som ligger hos dem som tur är, så det verkar som om jag får vänta ut detta...

Hursomhelst, tror ni det finns chans att jag kan avbryta kontraktet efter 6 månader, eller kan de kräva att jag betalar de resterande 6 månaderna av tjänsten, även om den fungerar såpass dåligt?

Tack för era synpunkter.
Oläst 2008-02-12, 22:21 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Vilken form av kompensation menar du att du vill ha...? Hur länge har du varit där och hur mycket stopp har du de facto haft?

Om ett stopp inträffar kan det mycket väl ta 7 timmar att fixa om det inträffar på en ofördelaktig tidpunkt, om det inte finns reservdelar på plats etc. Så länge som sådana stopp inte händer ideligen, eller ofta, så skulle jag nog se det som ett tillfälligt problem och se hur det utvecklar sig...
Oläst 2008-02-13, 00:18 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Du gör nog bäst i att lägga energi på att lösa problemet på egen hand istället för att bråka med webbhotellet, det är inte värt det....
Oläst 2008-02-13, 01:47 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

99,9% per år motsvarar nästan 9h nertid och 99,95% nästan 4.5h.

Så 99,9% motsvarar runt 40min nertid per månad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 02:56 #10
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Originally posted by patrikweb@Feb 13 2008, 01:47
99,9% per år motsvarar nästan 9h nertid och 99,95% nästan 4.5h.
Så 99,9% motsvarar runt 40min nertid per månad.

och till det ska tilläggas att många gärna pekar på att det är total tid på ett år dom räknar på.
och inte genomsnittet per timme/dag/vecka/månad/månader.

Och som någon annan sa så har dom antagligen någon liten § som gör så dom slipper dig på deras shared hosting..
på deras dedicerade så gäller uptime nätverket den är kopplad till. vilket dom antagligen vill påstå för shared också.
Hitta ett nytt hem.
Avsäg dig avtalet.
Se till att dom inte kan/får dra pengar på vilken betalningsmetod du nu använt.
Hoppas på att detta inte upprepas.

Det finns flertalet värdiga webhotell runt om här.
http://www.webmasternetwork.se/f23.html
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017