FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har ett antal möjliga "sökvillkor" inlagda i databasen. Vissa "sökvillkor" har undergrupper. Precis som på blocket t.ex där man får välja kategori. Går det på något sätt att göra att alla "sökvillkor" och undergrupper ligger i samma tabell och när dem hämtas för visning visas dem i bokstavsordning och därefter kommer undergrupperna. Jag har försökt på flera sätt utan att lyckas. Vill gärna slippa "hårdkoda" villkoren. Ex på hur jag vill ha det Bilar -bilar med däck -bilar utan däck Elektronik Tjänster -tjänster vit -tjänster svart Jag hoppas ni förstår Grupper ligger alltså sparade i en mysql databas och en tabell. Vad behöver jag göra för att kunna få ut en meny som jag vill ha den? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ange parent på kategorierna?
Antag bilar har id 1, då har alla underkategorier parent = 1 osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om jag gör på det sättet. Hur kommer sql frågan att se ut för att få fram huvudkategorierna listade först i bokstavsordning och sen undermenyerna till huvudmenyerna? Tacka! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Läs om hierarkiska relationer i databaser, det finns trådar här och massor på nätet.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag ska söka på "hierarkiska relationer i databaser" Hoppas jag hittar något Taclar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Menar du att jag ska ha en tabell för huvudmenyerna och en för undermenyerna? Det är kanske den enda lösningen på mitt problem. Vill bara att det ska vara dynamiskt ifall jag vid senare tillfälle behöver lägga till någon meny. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad programmerar du i ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har löst problemet! Jag programmerar i PHP. Hade nog kommit på lösningen lite tidigare om jag inte hade det så stressigt... 1. Hämtar alla menyer i en array 2. Loopar igenom arrayen tills jag får fram fram alla menyer och undermenyer Tackar för all hjälp! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|